Air France bekrefter kjøp av totalt 60 Airbus A220-300 som neste generasjons kort- og mellomdistansefly.
Vi er glade for å se at Air France støtter A220 som et flott skritt mot flåteoptimalisering for store nettverksselskaper. Den største Airbus A220-bestillingen fra et europeisk flyselskap til dags dato taler volum på Air Franks ambisiøse bærekrafts visjon. Den moderne og drivstoffeffektive Airbus A220 vil bidra til lavere drivstoffforbrenning og CO2-utslipp betydelig sammenlignet med eldre generasjonsfly. Vi takker Air France for tilliten i orderen som er plassert hos Airbus og for investeringen i vårt nyeste teknologifly.
Christian Scherer, Airbus Chief Commercial Officer.
Air France-KLM opererer i dag en flåte på 159 Airbus-fly. Airbus A220-300 slipper ut 20% mindre CO2 enn forrige generasjons kort- og mellomdistansefly. De moderne motorene støyer også vesentlige mindre enn sine forgjengere. Dette vil bidra til å redusere Air France sitt miljømessige fotavtrykk.
Airbus A220 er det eneste passasjerflyet på markedet som er bygget for 100-150 passasjerer og er derfor en optimal erstatter for de minste flyene i A320-familien. Air France regner med at de nye flyene vil bidra til å redusere kostnaden per setekilometer med 10% sammenlignet med A318 og A319.
Air France bekrefter ordre på 60 fly
Med en ordrebok på 530 fly fra slutten av november 2019 har A220 tatt brorparten av markedet for fly i størrelsen 100 til 150 seter. Det er estimert et behov på 7000 fly i løpet av de neste 20 årene.
Airbus A220-300
Airbus A220 tidligere kjent som Bombardier CSeries. Siden 2012 har vært under produksjon og utvikling av kanadiske Bombardier Aerospace.
Flytypen er et tomotors mellomdistanse jetfly. Serien er ment å erstatte CRJ-serien og har kapasitet til å frakte 110 til 160 passasjerer, og er Bombardier sitt svar på minste varianter i Airbus’ A320-serie og Boeings 737-serie.
Flyets rekkevidde ligger på mellom 4 200 og 5 600 kilometer. Farten er mellom 840 og 880 km/t og leveres i to underserier, A220-100 og A220-300. Sistnevnte har større passasjerkapasitet og lengre flykropp, som vist på figuren til høyre. Avhengig av flyselskapenes behov er flyene inndelt i klasser, enten i en kombinasjon av forretningsklasse og økonomiklasse eller en ren økonomiklasse. Setearrangementet er for økonomiklassens del et 2+3 i bredden og for forretningsklassen 2+2. Ellers kan her nevnes flyets egenskaper på rullebane, da det kan trafikkere rullebaner så korte som 1 100 til 1 400 meter.
A220-100 (tidligere CS100) fløy første gang i september 2013, mens den forlengede versjonen A220-300 (tidligere CS300) fløy første gang i februar 2015. En lang rekke flyselskaper har allerede tatt i bruk eller bestilt flytypen, av disse kan nevnes det svenske Malmö aviation, AirBaltic og Lufthansa.
Widerøe vurderte å kjøpe inn flytypen, men valgte i januar 2017 Embraer E-Jet E2 i stedet.[2] Widerøe har pr 2017 kun Bombardier Dash 8-fly, men valgte bort Bombardier og C-serien fordi flyene var «litt i største laget».