Boeings 777X kom endelig på vingene, og gjennomførte sin første take off lørdag klokka 10:09 (PST) og satte kursen nordover gjennom lave skyer på en første flytur som varte i nesten fire timer.
Det var en undervurdert hendelse, med mange færre enn de 8.000 ansatte i Boeing og andre som samlet seg fredag i surrende vind og regn mens Boeing ventet timer før han utsatte det første forsøket på flyturen.
Lørdag brakte roligere vær og en jevn start fra Paine Field i Everett. 777-9X, den største av to planlagte modeller. Flyets jomfrutur var på tre timer og 51 minutter, opplyser selskapet i en pressemelding.
Flyet ble fløyet av sjefstestpilot Van Chaney, med co-pilot Craig Bomben, Boeings Vice President Flyoperasjoner og sjefstestpilot.
777X har gigantiske karbonkomposittvinger, den største Boeing noensinne har designet. Vingene er så lange at for å passe på standard oppstillingsplass må hver brettes oppover på et hengsel 11 meter fra spissen. Etter at flyene er kommet ut til rullebanen, når den går opp for å ta av, vil piloten senke de brettede vingespissene, og utvide vingespennet til litt over 235 fot.
Ifølge selskapet gjenstår det fremdeles noen måneder med testing og sertifisering, før flytypen skal i drift i 2021. Til sammen har Emirates, Lufthansa, Cathay Pacific, Singapore Airlines og Qatar Airways bestilt 340 777X. Flyet har en listepris på mer enn 442 millioner dollar per stykk.
Boeing 777X endelig på vingene
Boeing 777X er en ny serie av Boeing 777-familien av tomotors langdistanse passasjerfly. Flyet er under utvikling ved Boeing Commercial Airplanes i USA. 777X vil bli levert i to varianter, 777-8X og 777-9X. Flytypen vil være utstyrt med nye motorer, nye vinger i komposittmateriale og teknologi fra Boeing 787. Den er ment å skulle konkurrere med Airbus A350.
I konstruksjonsplanene for Boeing 777X inngår utforming av kabinen med detaljer som opprinnelig ble introdusert med Boeing 787 Dreamliner. Disse omfatter større vinduer enn tidligere kommersielle fly, økt kabintrykk tilsvarende lufttrykket ved 1 800 meters (6 000 fots) høyde, større takhøyde og høyere luftfuktighet. Strukturelle endringer av det opprinnelige 777-flyskroget er nødvendig for å muliggjøre implementering av disse designforbedringene samt større kabinbredde. Det er planlagt at 777X skal utstyres med innklappbare, tilbakestrøkne vingetipper slik at det kan plasseres i samme størrelseskategori som dagens 777-maskiner.