Flyselskap

Norwegian sier fra seg Heathrow-slots

Heathrow-slots
London Heathrow – Pressefoto: BAA.

To måneder etter at Norwegian sikret seg landing- og avgangstider (Heathrow-slots) ved flyplassen London Heathrow, leverer selskapet dem tilbake.

Norwegian skriver i et brev sitert av Hangar24 at de har besluttet å levere tilbake slot-ene «ettersom de ikke passer inn i våre nettverksplaner for øyeblikket».

We would like to thank both ACL and Heathrow for granting Norwegian three slots for the Summer 2020 schedule. After careful consideration, which took into account the current fleet pressures placed on the airline by well documented issues with a specific Rolls Royce Trent engine type and the continued grounding of the Boeing 737 MAX aircraft, we have decided to return the slots as they do not fit into our network plan at this current time. As the airline moves from a strategy of growth to profitability, we look forward to having future discussions with ACL and Heathrow.

NORWEGIAN

Det var i desember at det ble kjent at Norwegian hadde fått tildelt nye slots på Heathrow for 2020, som eneste selskap. Dette vekket oppsikt fordi det er sjeldent man får tildelt nye slots, og fordi Norwegian ikke har noen avganger fra Heathrow i dag. Norwegian har sin hub i Storbritannia på London Gatwick med et omfattende rutenettverk på lang- og kortdistanse. Eventuelle nye ruter fra Heathrow ville ikke kunnet utnytte dette nettverket.

 

Heathrow-slots hva er det ?

Landing slot, takeoff slot eller airport slot (egentlig en «luke»). Det er en rettighet flyplasseier selger til et flyselskap som gir dette en mulighet til å tilpasse sine landinger og avganger til et bestemt klokkeslett.

Landing slots blir tildelt i henhold til retningslinjer gitt av IATA’s Worldwide Airport Slots Group. Alle flyplasser verden over er kategorisert. Enten som Level 1 (Non-Coordinated Airport), Level 2 (Schedules Facilitated Airport) eller Level 3 (Coordinated Airport).

Tildelte landing slots kan ha kommersiell verdi. For eksempel betalte Continental Airlines (Nå United Airlines) 209 millioner dollar til GB Airways for fire par slots (landing og avgang) på London Heathrow Airport. Hvis et flyselskap ikke benytter de tildelte slots kan selskapet miste rettighetene. Slots må brukes minst 80 % i løpet av seks måneder. Selskapet kan drive «ghost» / spøkelses flyvninger eller tomme flyvninger for å opprettholde sine rettigheter. Flyplasser kan bare håndtere en viss mengde trafikk basert på størrelse og antall rullebaner og gater de har tilgjengelig. Det er grunnen til at slots på større flyplasser er svært verdifulle for flyselskapene.

Heathrow-slots er noen av de mest ettertraktede slottene hvor som helst i verden og selges for en høy pris