Hva er virkelig skandinavisk? «Absolutt ingenting», svarte SAS. Reaksjonene lot ikke vente på seg, og før det hadde gått ett døgn fjernet de reklamefilmen.
What is truly Scandinavian? (Hva er egentlig skandinavisk?)
Absolutely nothing (absolutt ingenting)
Slik åpner SAS sin nye reklamefilm. Det har fått internett til å koke, og onsdag morgen var filmen fjernet fra både SAS sin offisielle Facebook-side og YouTube, men den ble publisert igjen etter et par timer.
I reklamefilmen trekker SAS fram en lang rekke ting man gjerne forbinder med Skandinavia, og sier at de egentlig er fra andre steder.
Responsen på YouTube. 243 likes, 13.000 dislikes. SAS fjernet reklamefilm.
SAS fjernet reklamefilm
SAS er et skandinavisk flyselskap som flyr reisende til, fra og innen Skandinavia. Vi står bak meldingen i filmen som handler om reiser som beriker oss.
Når vi reiser, påvirker vi begge og blir påvirket av andre. Erfaringene vi bringer fra våre reiser påvirker oss som enkeltpersoner, men også lokalsamfunnene våre.
Vi i SAS er stolte av vår skandinaviske opprinnelse og verdiene som kjennetegner våre åpne, likeverdige og demokratiske samfunn.
Når vi ser på mønsteret og antall reaksjoner på filmen vår, er det grunn til å mistenke et angrep og at kampanjen vår er blitt kidnappet. Vi ønsker ikke å risikere å bli en plattform for andres verdier, som vi ikke står for. Derfor har vi for øyeblikket fjernet filmene fra kanalene våre og diskuterer nå neste trinn.
Produsert av SAS
Kampanjefilmen er laget av Danmarks ledende reklamebyrå, &Co. Den er regissert av Gustav Johansson, grunnleggeren av produksjonsselskapet New Land. Den nye kampanjen viser hvordan reising har en positiv effekt på både et kulturelt og samfunnsmessig nivå.
Filmen skal vise til åpenhet og mangfold som nøkkel til å forme skandinavisk identitet. Den ser nærmere på flere ting skandinaver er stolte av som midsommerstången, dansk rugbrød, foreldrepermisjon og kvinners rettigheter. Alle med opphav andre steder.