Flyselskapet Cathay Pacific setter 120 fly på bakken. Dermed parkerer selskapet halve flåten sin, og kansellerer opp mot tre fjerdedeler av mars-programmet mens coronavirus-epidemien knuser global luftfartsindustri.
Hong Kongs flyselskap som holder 120 fly pakert til enhver tid. Sjefer sier at trekk er som svar på etterspørselen i markedet etter hvert som frykten for reiser øker. Det er South China Morning Post som først omtalte saken.
Cathay Pacific Group har 120 fly parkert på bakken til enhver tid, og står for omtrent halvparten av sin flåte, og har kansellert mer enn tre fjerdedeler av sine ukentlige flyruter i mars. Kilder som er kjent med situasjonen, sa at antallet fly som ble igjen på bakken sannsynligvis ville stige da Cathay advarte om ytterligere reduksjoner i ruteplanen.
Vi vurderer kontinuerlig flyplassens og fly-disponeringene våre for å best mulig samkjøre kapasiteten med markedets etterspørsel.
I følge en talskvinne for flyselskapet og avviste å kommentere på antall parkerte fly.
I forrige uke fortalte Cathay Pacific at 75 prosent av de ansatte, eller 25 000 ansatte i gruppen, ville ta ubetalt permisjon. Flyselskapets ruteplan for mars viser en nedgang på rundt 75 prosent-
Opprinnelig var rundt 1470 flyruter per uke planlagt i mars for Cathay Pacific og Cathay Dragon. Dette tallet er nå kuttet med mer enn 1120. Under Sars-krisen i 2003 reduserte Cathay ruteplanen med 45 prosent og parkerte 22 fly ut av en flåte på 80.
Dette er Cathay Pacific
Cathay Pacific, medlem av Oneworld-alliansen, er et flyselskap med hovedsete i Hongkong. Hovedbasen er Hongkongs internasjonale flyplass Chek Lap Kok. Navnet er avledet av et gammelt navn for Kina (Cathay), og grunnleggerens visjon om en gang å kunne fly over Stillehavet.
Cathay Pacific er vokst fra en beskjeden start til ett av verdens største flyselskaper. Det ble stiftet den 24. september 1946 av den australske flyveren Sydney H. de Kantzow og den tidligere amerikanske militærpiloten Roy C. Farrell. Opprinnelig drev det flyfrakt med to DC-3-maskiner, og etter hvert kom passasjerbefordring til. Det ble opprettet frakt- og passasjerruter fra Hongkong til Shanghai, og snart etter også til Manila, Bangkok, Singapore og Sydney. I 1948 ervervet handelshuset «Butterfield & Swire» (i Hongkong, idag «Swire Group») 45% av eierskapet. Senere økte dette store handelshuset sin andel til 70%.
En jevn og rask ekspansjon fulgte. I 1959 kjøpte Cathay Pacific opp sin viktigste konkurrent, Hong Kong Airways. Nye og flere fly ble anskaffet, og nye reisemål kom med på ruteplanen, som Osaka, Fukuoka og Nagoya i Japan.
På 1970- og 1980-tallet fortsatte veksten, og i 1980 begynte de første flyvningene til Europa, til London-Heathrow.