Flyselskap

Så mye taper flyselskapene på korona-utbruddet

taper flyselskapene
Foto: Pixabay.com

En nødsituasjon.  IATA hevder at flyindustrien har ligget nede siden koronaviruset praktisk talt tømmer flyene. Og det lyser tap på ett tusen milliarder kroner ifølge  organisasjonen. Så mye taper flyselskapene på korona viruset.

Norwegian kunngjorde torsdag at den reduserte etterspørselen skapt av koronaviruset tvinger flyselskapet til å avlyse 22 ukentlige langdistanse-flyvinger mellom Europa og USA. Reduksjonen er foreløpig fra 28. mars til 5. mai. Det er først og fremst flyreiser fra Roma til USA, men også ruten mellom London til New York får redusert kapasitet. Dette følger en reduksjon av kapasiteten på 15% allerede.

Norwegian er selvfølgelig ikke det eneste flyselskapet som blir tvunget til å ta kraftige tiltak for å takle nedgangen i flyging. Den galopperende krisen har nå ført til at IATA kunngjør en internasjonal krise.

Marked Effekt på passasjertrafikk Inntekter knyttet til flyreiser i NOK milliarder 
Australia, Japan, Kina,  Malaysia, Singapore, Sør-Korea, Thailand, Vietnam
-23 %
458,7
Øvrige Asia-Pacific
-9 %
70,1
Østerrike, Frankrike, Italia, Tyskland, Nederland, Norge, Spania, Sveits, Sverige, Storbritania
-24 %
344,2
Øvrige Europa
-9 %
60,9
Bahrain, Irak, Iran, Kuwait, Libanon, Forente Arabiske Emirater
-23 %
45,2
Øvrige Midt-Østen
-9 %
21,2
Canada og USA
-10 %
194,4

Kilde: IATA.

Nå testes hele den globale luftfartsindustrien. Bestillingene hos flyselskapene er redusert med tosifrede tall, og på mange ruter har trafikken mer eller mindre kollapset.

Alexandre de Juniac,  Director General i IATA i en uttalelse.

Revidert – så mye taper flyselskapene

Den internasjonale luftfartsorganisasjonen har også revidert den opprinnelige analysen av hvilke summer som står på spill for flyselskapene. I en første utgave ble de totale tapene estimert til omtrent 300 milliarder kroner. Denne summen er nå, i tråd med den fortsatte spredningen,revidert opp til  rundt 600 milliarder  kroner. Men hvis spredningen fortsetter som hittil, er den summen ikke nok. Mareritt-scenariet for IATA akkurat nå er et samlet tap på 1 000 milliarder kroner i reduserte billettinntekter.

https://frequentflyer.no/2020/03/06/<a title="Lufthansa" class="aalmanual" target="_blank" rel="nofollow" href="https://frequentflyer.no/goto/19/lufthansa">lufthansa</a>-dobler-kapasitetskutt-reduserer-opptil-50-prosent/

I følge en annen analyse fra OAG, vil det totale tilbudet av flyseter i verden avta med 40 millioner i løpet av de første fire månedene i år. Selv om det ikke er mer enn 2, 2 prosent av den internasjonale luftfartsnæringens totale tilbud, er de geografiske variasjonene store. Asia er fortsatt hardest rammet, og bare Hong Kong har mistet 71 prosent av kapasiteten de siste fem ukene.

Kollapsen på en rekke nøkkelruter i Asia sprer seg nå over det globale nettverket, inkludert mellom land som ikke har store utbrudd av Corona-viruset. Flyselskapene gjør sitt beste for å fortsette å fly og fortsetter dermed den viktige oppgaven med å holde verdensøkonomien i gang. Når regjeringer planlegger for forskjellige tiltak, vil flyindustrien rundt om i verden trenge skattesubsidier, skattekutt og midlertidige nye spilleregler.

Alexandre de Juniac.

 

%d bloggere liker dette: