SAS har «endelig» publisert nyheter om hvordan SAS EuroBonus medlemmer skal forholde seg i Corona virus tidene. Her er vår guide til alt du bør vite om SAS EuroBonus og Corona.
Korona-krisen har rammet flyselskapene hardt, og SAS opplyste i helgen at de stanset mesteparten av virksomheten og permitterte opptil 90 prosent av arbeidsstyrken. Den svenske og danske stat er i motsetning til Norge fortsatt inne på eiersiden i SAS og kunngjorde tirsdag at de vil komme selskapet til unnsetning. Det står ikke vesentlig bedre til hos Norwegian. På grunn av coronasituasjonen kansellerer Norwegian 85 prosent av sine flygninger. Samtidig permitteres 7.300 ansatte.
SAS EuroBonus og Corona FAQ !
- Kan jeg endre destinasjon for reservasjonen min?
- Nå er ombookingen bare gyldig til og fra samme destinasjon som den opprinnelige.
- Kan jeg endre reservasjonen flere ganger for bestillinger med utløpte poeng?
- Ombooking med utløpte poeng kan bare gjøres en gang.
- Kan jeg booke om min SAS Bonus-tur?
- Ja, i henhold til vanlige ombookings-regler for SAS Bonus-billetter.
- Kan jeg booke om min SAS Bonus-tur selv om poeng er utløpt?
- Ja, på grunn av situasjonen, tilbyr vi deg nå å booke om selv om poengene dine er utløpt. Du kan booke om bookinger med opprinnelig avreisedato 12. mars – 30. april 2020 for reiser frem til 30. november 2020. Ombooking er gyldig for SAS, Widerøe og Star Alliance.
- Kan jeg fortsatt avbestille Star Alliance-bonusreisen?
- Ja, det er fremdeles mulig å avbestille turen både online og via SAS
Tallinn eller vanlig telefon ?
- Hvis flyreisen min ikke kanselleres, men jeg fortsatt ikke ønsker å reise. Får jeg tilbakebetaling av poengene mine?
- Ja, i henhold til vanlige ombookings-regler for SAS Bonus-billetter, vil gyldige EuroBonus-poeng automatisk bli returnert til EuroBonus-kontoen din. Utløpte poeng vil ikke bli refundert.
- Hvis min SAS- eller Star Alliance-flyreise blir kansellert, blir EuroBonus-poengene mine refundert?
- Hvis flyreisen din blir kansellert, får du refundert poeng og avgifter. Selv om poengene har gått ut, vil poengene bli kreditert din konto. Kontakt SAS kundeservice for refusjon av utløpte poeng.
- Hva om prisen er høyere på min nye SAS Bonusbillett?
- Du betaler poeng-differansen hvis den nye billetten har en høyere poeng-pris enn den opprinnelige.
AMEX – Companion ticket
- Hva vil skje med min Amex 2-4-1-voucher dersom hvis jeg vil kansellere min SAS eller Star Alliance bonusreise fordi myndighetene ikke anbefaler å reise til destinasjonen, ifølge UD-reiseråd?
- Ikke-utløpte voucheer vil bli returnert til deg og har samme gyldighet som før. Utløpte vouchere blir returnert til deg med utvidet bestillings-periode 31.aug 2020. Serviceavgift på 450 NOK ikke bli belastet.
- Hva vil skje med min Amex 2-4-1-voucher hvis jeg booket om SAS eller Star Alliance-bonusreisen, og flyreisen ikke blir kansellert av flyselskapet?
- Ikke-utløpte Amex-vouchere vil være mulig å bruke igjen akkurat som normalt. Utgåtte voucher som benyttes til bestillinger med original avreisedato 12. mars – 30. april 2020, vil være mulig å booke om via SAS kundeservice før avreise, en gang, til / fra samme destinasjon som opprinnelig bestilling med ny returdato før 30. november 2020. Ingen ombookings-gebyr vil påløpe.
- Hva vil skje med min Amex 2-4-1-voucher hvis jeg vil kansellere min SAS eller Star Alliance bonusreise, flyreisen blir ikke kansellert av flyselskapet og destinasjonen er klassifisert som trygg?
- Ikke-utløpte vouchere vil bli returnert til deg og har samme gyldighet som før. Hvis Amex-kupongen din er utløpt, vil du ikke få den tilbake. Serviceavgift på 450 NOK refunderes ikke.
- Hva vil skje med min Amex 2-4-1-voucher hvis min SAS eller Star Alliance bonusreise blir avlyst, fly avlyst av flyselskapet?
- Ikke-utløpte vouchere vil bli returnert til deg og har samme gyldighet som før. Utløpte bilag blir returnert til deg med utvidet bestillingsperiode 31.aug 2020. Serviceavgift på 450 NOK vil bli refundert.
Hei, vet dere om refusjon av utgått CT går automatisk eller om man må melde fra til SAS om dette?
Meld fra til SAS
Vet dere om det jobbes det med en ordning for å forlenge kvalifiseringsperiodene til eurobonusmedlemmer eller fryse medlemskapet under Coronatiden ?
Hei, det vet vi ikke. Akkurat nå er det vel viktigere å ha ett SAS etter krisen, enn Sølv eller Gull ?
Les Finalcall på denne linken:
https://finalcall.travel/da/sas-tovende-med-at-forlaenge-loyale-kunders-status/
Presse-chef i SAS, Kristoffer Meinert, siger til FinalCall.travel:
“Hos SAS forstår vi, at det er vigtigt for vores medlemmer at bevare deres nuværende eller opnå et højere EuroBonus-niveau. Vi er klar over, at den nuværende rejsesituation gør det svært for vores medlemmer at opnå dette. SAS vil selvfølgelig gerne hjælpe vores medlemmer til at bevare deres status og kan gøre det under følgende forudsætninger:
Et fly er blevet aflyst af SAS eller en af vores Star Alliance partnere.
Hvis de skandinaviske udenrigsministerier ikke anbefaler rejser til specifikke lande og reservationen er lavet før disse anbefalinger er trådt i kraft.
Hvis en af disse forudsætninger er opfyldt giver vi, på forespørgsel, vores medlemmer point eller kvalificerende flyvninger, svarende til det antal point og flyvninger, som medlemmet ville have opnået, hvis den eller de aflyste afgange havde fløjet som planlagt. Pointene og flyvningerne er også brugbare for kvalificering til Life Time Gold og Give away-medlemskaber.”