Flyselskap

Lufthansa parkerer 6 av 14 Airbus A380 fly

Lufthansa parkerer 6 av sine A380 maskiner
Lufthansa parkerer 6 av sine A380 maskiner. Foto: Lufthansa.

Lufthansa parkerer 6 av sine 14  A380 maskiner permanent. De samme seks var allerede planlagt for salg til Airbus i 2022. Beslutningen om å fase ut syv A340-600s, tre A340-300s og fem Boeing 747-400s ble tatt basert på de miljømessige så vel som økonomiske ulempene ved disse flytyper.  Lufthansa vil redusere kapasiteten i knutepunktene i Frankfurt og München.

Styret i Deutsche Lufthansa AG forventer ikke at luftfartsindustrien vil komme tilbake til nivåene før koronavirus på kort sikt. Etter en vurderingen vil det ta måneder før de globale reise-begrensningene er helt opphevet og år til den verdensomspennende etterspørselen etter flyreiser kommer tilbake til nivået før krisen. Basert på denne evalueringen har hovedstyret i dag besluttet omfattende tiltak for å redusere kapasiteten til flyoperasjoner og administrasjon på lang sikt. Avgjørelsene som ble fattet tirsdag vil påvirke nesten all flyoperasjoner i Lufthansa Group.

Påvirker hele Lufthansa Group

Hos Lufthansa vil seks Airbus A380 og sju A340-600s samt fem Boeing 747-400s bli permanent tatt ut av drift. I tillegg vil elleve Airbus A320 bli trukket fra kortdistanseoperasjoner. De seks A380-ene var allerede planlagt solgt til Airbus i 2022. Beslutningen om å fase ut syv A340-600s og fem Boeing 747-400s ble tatt basert på miljømessige så vel som økonomiske ulemper med disse flytyper. Med denne beslutningen vil Lufthansa redusere kapasiteten i knutepunktene i Frankfurt og München.

Foto: Lufthansa Group.
Foto: Lufthansa Group.

Videre vil Lufthansa Cityline også pensjonere tre Airbus A340-300 fly fra aktiv tjeneste. Siden 2015 har den regionale transportøren operert flyreiser til langdistanserte turistmål for Lufthansa. Eurowings vil også redusere antall fly. I kortdistansesegmentet planlegges ytterligere ti Airbus A320s å fases ut. Eurowings langdistansevirksomhet, som drives under Lufthansas kommersielle ansvar, vil også bli redusert.
I tillegg vil implementeringen av Eurowings-målet om å binde flyoperasjoner i bare en enhet, som ble definert før krisen, nå bli akselerert. Germanwings flyoperasjoner vil bli avviklet. Alle alternativer som følger av dette skal diskuteres med de respektive fagforeningene.

Omstillingsprogrammet som allerede er iverksatt hos Austrian Airlines og Brussels Airlines, vil bli ytterligere intensivert på grunn av koronaviruskrisen. Begge selskapene jobber blant annet med å redusere sine flåter.

Swiss setter sine Airbus
CS, LX, Bombardier

SWISS International Air Lines vil også justere sin flåtestørrelse ved å utsette leveranser av nye kortdistansefly og vurdere tidlig utfasning av eldre fly. I tillegg har flyselskapene i Lufthansa Group allerede sagt opp nesten alle wet-lease avtaler med andre flyselskaper. Målet forblir det samme for alle ansatte som er berørt av omstillingstiltakene: å tilby flest mulig fortsatt sysselsetting i Lufthansa-konsernet. Derfor skal det raskt arrangeres samtaler med fagforeninger for å diskutere blant annet nye ansettelses modeller for å beholde flest mulig arbeidsplasser.