Flyselskap

Norwegian utsetter resultat fremleggelse

ny konsernsjef resultat fremleggelse
Jacob Schram ny konsernsjef i Norwegian. Foto: Norwegian.

Flyselskapet Norwegian (NAS) varslet tirsdag formiddag utsettelser av resultat fremleggelse via en Børsmelding til Oslo Børs.

Coronaviruset skaper problemer for Norwegians plan for rapport fremleggelser og generalforsamling. Flyselskapet vil nå legge frem resultatene for første kvartal 27. mai. Det kommer frem i en ny finansiell kalender fra selskapet. Selskapet opplyser at årsaken til utsettelsen er effektene coronaviruset har hatt på rapportprosessen, hovedsakelig knyttet til permitteringer og arbeid fra hjemmekontor.

Norwegian skulle etter planen legge frem kvartalsrapporten 30. april. Selskapet opplyser videre at årsrapporten for 2020 vil bli utsatt fra 14. april til 9. juni. Samtidig blir generalforsamlingen flyttet fra 5. mai til 30.juni.

Flyselskapet er for tiden i en vanskelig finansiell situasjon på grunn av restriksjoner en rekke land har innført for å hindre spredning av corona-viruset.

Om Norwegian

Norwegian Air Shuttle (NAS) ble etablert 22. januar 1993 for å ta over Braathens S·A·F·Es kystruter på vestlandet, etter Busy Bees konkurs. Busy Bee ble etablert i 1966, som et datterselskap av Braathens og som drev med charterflyvninger med Fokker 50. De skulle også fly ruter mellom byene på vestlandet på wet lease for morselskapet. Etter konkursen, overtok Norwegian flåten bestående av tre Fokker 50-maskiner og startet med flyvninger fra Bergen lufthavn, Flesland til Haugesund lufthavn, Karmøy, samt fra Bergen til Molde lufthavn, Årø eller Kristiansund lufthavn, Kvernberget, og videre til Trondheim lufthavn, Værnes. Selskapet ble etablert og eies av tidligere Busy Bee-ansatte og hadde ved oppstarten 50 ansatte. Det nye selskapet hadde hovedbasen i Bergen, men opprettet senere en teknisk base i Stavanger.

1. april 1994 begynte Norwegian også å fly mellom Bergen og Ålesund lufthavn, Vigra. I 1995 fikk selskapet sin fjerde Fokker 50, og hadde en omsetning på 86 600 000 kroner og et overskudd på 2,9 millioner kroner. Selskapet hadde 50 daglige flyvninger.

I 1999, hadde selskapet vokst til en flåte på seks Fokker 50,og fløy 500 000 passasjerer. Selskapet hadde en omsetning på 172 millioner kroner og et overskudd på 13 millioner. 2. juni 2000 kjøpte de helikopteroperatøren Lufttransport fra Helikopter Service. I 2000 ble flyflåten utvidet til sju Fokker 50. 2. januar 2001 avsluttet Braathens flere flyruter, som ble operert av Norwegian, blant annet fra Kristiansund til Trondheim og Molde. Ruten mellom Bergen og Haugesund, og Bergen-Molde-Trondheim ble redusert.

Kilde: E24 / Wikipedia

%d bloggere liker dette: