Widerøe er i dag Europas største flyselskap basert på antall ruter i drift. Oslo lufthavn er den nest travleste flyplassen i Europa. Dette skyldes de viktige norske innenlandsrutene, som fortsatt holder tre flyselskaper i drift. Ikke helt sånn uten Widerøe
Norge er mer avhengig av innenlandstrafikken enn noen andre land i Europa. Nord for Bodø er finnes det ingen togskinner, og for mange av kystsamfunnene er flyreiser en forutsetning for at tilgjengeligheten skal fungere. Dette betyr at selv om frekvensene er sterkt redusert, gjennomføres et stort antall flyvninger hver dag i det norske innenriks-nettverket.
Det svenske innenriks-selskapet BRA søker konkursbeskyttelse
Faktisk er Widerøe for tiden Europas største flyselskap når det gjelder antall passasjer flyvninger per dag. Tall fra Eurocontrol om europeisk flytrafikk tirsdag 21. april viser at Widerøe gjennomførte 204 flyvninger den dagen. Bare DHL-fraktgiganten er større med 253 flybevegelser. Til tross for det relativt store antall flyvninger, er 204 flyvninger under 50 prosent av det normale ruteprogrammet til Widerøe på en ukedag midt i uken. SAS fløy 72 flyvninger innenlands i Norge, utelukkende med B737 maskiner, noe som er omtrent 25 prosent av en normal norsk SAS-produksjon. Norwegian gjennomførte rundt tretti bevegelser.
Vi opprettholder en helt nødvendig infrastruktur til de regionale delene av Norge, spesielt på FOT-ruter. I samarbeid med Samferdselsdepartementet har vi blitt enige om at vi vil fortsette å fly selv om det er mangel på passasjerer.
Silje Brandvoll, kommunikasjonssjef i Widerøe til dn.no.
Ikke helt sånn uten Widerøe
Den omfattende innenrikstrafikken i Norge har også gjort at Oslo Gardermoen i dag er Europas nest travleste flyplass etter Frankfurt. Tirsdag hadde flyplassen 179 bevegelser, hovedsakelig flybevegelser med SAS og Norwegian ettersom en stor del av Widerøes ferdsel går mellom de regionale flyplassene i landet. Bergen, Stavanger og Trondheim er også høyt blant de europeiske flyplassene, henholdsvis ni, tolv og tjue. 21. april hadde Arlanda 78 bevegelser og endte på 15. plass, mens Kastrup var på plass 21 med 61 bevegelser.
En annen type flytrafikk som holdes oppe i Norge er helikoptertransportene ut til oljeplattformene i Nordsjøen. Helikopterfirmaet Bristow Norge gjennomførte tirsdag 94 person- og godstransport.
De travleste flyplassene i Europa 21. april 2020, ifølge Eurocontrol
Land | Flyplass | IATA | Antall |
Tyskland | Frankfurt | FRA | 200 |
Norge | Oslo | OSL | 179 |
Tyskland | Leipzig | LEJ | 179 |
Nederland | Amsterdam | AMS | 166 |
Storbritania | London | LHR | 156 |
Frankrike | Paris | CDG | 145 |
Tyskland | Køln | CGN | 144 |
Tyrkia | Istanbul | IST | 134 |
Norge | Bergen | BGO | 130 |
Hellas | Athen | ATH | 106 |