Du har forbrukerloven på din side dersom flyselskapet har kansellert eller innstilt avreise på grunn av korona. Flykunder har rett til pengene tilbake
Mange flyselskaper må la flyene stå på grunn av koronaviruset, også kjent som COVID-19. Kunder hos Norwegian har fått tilbudet om å gjøre om billettkostnaden til Cashpoints (flyselskapets egne flybonuspoeng) ved kanselleringer eller innstillinger av reiser. Lufthansa og British Airways deaktiverte sine refusjonsløsninger i slutten av mars. Flyselskaper som Jetblue og United Airlines har tidligere nektet å refundere kansellerte reiser.
Å takke ja til lojalitetspoeng som Cashpoints, reisekuponger eller andre tjenesteytelser er greit, men du har også krav på pengene tilbake dersom du heller ønsker det. Og disse rettighetene skal kommuniseres tydelig fra flyselskapene, melder forbrukerportalen Dinero.no.
Det sender Forbrukertilsynet ut informasjon om i et orienteringsbrev til flyselskapene Norwegian, SAS og Widerøe i disse dager.
– Flypassasjerer som får flygningen sin innstilt har krav på pengene tilbake, enten kontant eller ved en bankoverføring. Flyselskapene plikter å opplyse klart og tydelig om dette. Refusjon av hele billettprisen kan også gis i form av en reisekupong eller andre tjenesteytelser. Men dette krever at passasjeren godtar dette alternativet og at det avtales skriftlig, skriver Forbrukertilsynet på sine hjemmesider.
For vår del er det viktig å understreke at passasjerene skal få klar og tydelig informasjon om retten til å kreve refusjon av hele billettprisen.
Elisabeth Lier Haugseth, direktør i Forbrukertilsynet.
Pengene tilbake – hva om flyselskapet går konkurs?
Dersom flyselskapet du har kjøpt billett hos slås konkurs, har du færre forbrukerrettigheter ved vanlige kjøp av billetter. Du har muligheten til å rette kravet til konkursboet, men for vanlige kunder fører dette sjelden noe med seg.
Har du derimot kjøpt billetten med kredittkort, står du sterkere. Dette på grunn av at kjøp med kreditt har et ekstra forbrukervernsledd i finansavtaleloven, som går ut på at du kan rette kravet mot banken din i stedet for flyselskapet dersom selskapet slås konkurs.
– Har du betalt reisen med kredittkort, har du mulighet til å få pengene tilbake. Da må du si ifra til banken du har kredittkortet hos så fort du får nyss i at selskapet er konkurs. Sier du ifra for sent, risikerer du å ikke få tilbake ett øre, sier Anders Fagereng, daglig leder i forbrukerportalen Dinero.no.
Kredittkort gir også flere rettigheter. Sjansen er større for å få pengene tilbake dersom du blir svindlet via netthandel og lignende dersom du har betalt med et kredittkort. Dessuten tilbyr flere kredittkort reiseforsikring som gjelder for deg selv og reisefølget.
Fremhevet foto: Norges Bank.