Det vil ikke bli spart på noe for å sikre at Singapore Airlines og luftfartssektoren kommer seg gjennom den nåværende krisen. Det sier statsminister Lee Hsien Loong, som leder regjeringen i Singapore på sin 1. mai dags tale.
Singapore Airlines Group (SIA) er hardt rammet. Som vårt nasjonale flyselskap har SIA støttet vår innsats for å bekjempe Covid-19.
Lee Hsien Loong, Statsminister i Singapore.
Flyselskapet hjelper til med å fly inn essensielle forsyninger. De har satt opp evakuerings-flyvninger for å bringe Singaporeanere hjem. Kabinpersonalet deres fungerer som omsorgsambassadører på sykehus, og trygt distanserende ambassadører i tog, markeder og kjøpesentre.
Omstilling
Men som de fleste andre flyselskaper, vil de fleste flyene i SIA-flåten forbli parkert i noen tid. SIA-ledelsen har tatt lønnskutt. Fagforeningene og medarbeiderne har også bidratt. Alle i SIA forstår at flyselskapet står overfor den største krisen noensinne. Det gjør at alle hjelper for at selskapet skal overleve.
Statsministeren påpekte at turisme og luftfart vil trenge lengre tid for å komme seg tilbake til normalen enn andre sektorer, fordi internasjonale reiser vil forbli begrenset så lenge Covid-19 fremdeles er et problem rundt om i verden.
Lufttransport, la han til, er grunnleggende for Singapores rolle som et globalt og regionalt knutepunkt.
Det er en strategisk sektor. Det er grunnen til at Regjeringen i Singapore gir ekstra støtte til luftfarten.
Forrige fredag informerte SIA at de vil utvide muligheten for avbestillingen og ombooking til slutten av juni. For tiden har selskapet rute-flyvninger til kun 15 destinasjoner, mot normalt til mer enn 130.
Om Singapore Airlines
Singapore Airlines startet opp i 1972 med ti fly til 22 destinasjoner. I dag flyr selskapet til 130 destinasjoner i 37 land.
Helt siden oppstart har selskapet hatt som mål å være markedsleder innen lufttransport. Singapore Airlines arbeider derfor kontinuerlig med modernisering og innovasjon. I dag er selskapet det mest prisbelønte flyselskapet i verden, og ble i 2018 kåret til verdens beste flyselskap i «Travellers’ Choice Awards for Airlines».
I 2007 skrev Singapore Airlines luftfartshistorie når verdens største passasjerfly lettet – en Airbus A380. I 2013 satte selskapet ny standard i luften for Premium Class i 2017 lanserte selskapet «hotellrom» i luften i First Class og samtidig dobbeltseng i Business Class om bord A380. Den 11. oktober 2018 skrev selskapet seg nok en gang inn i luftfartshistorien med premieren på verdens lengste flight fra Singapore til New York.
Kilde: The Straits Time