Flyselskap

Thai Airways vil inngå gjeldsforhandling

vil inngå gjeldsforhandling
Pressefoto: Thai Airways

Thai International (THAI) bekreftet den 19. mai at selskapet  vil inngå gjeldsforhandling under kapittel 3/1 i konkursloven for beskyttelse, mens selskapet gjennomgår en restrukturering i  retten.

Thailands-regjeringen vil gi fra seg sin kontrollerende eierandel i Thai Airways da den godkjente en økonomisk omstilling for det gjeldstyngede flyselskapet gjennom konkursbeskyttelse.
Flyselskapet har flere år på rad hatt store økonomiske tap, og dens økonomiske helse har bare blitt mer giftig siden den globale Covid-19-pandemien traff selskapet.

Vi har bestemt oss for å begjære omstrukturering, og ikke la Thai Airways gå konkurs. Flyselskapet vil fortsette å operere. Kabinettet har blitt enige om at regjeringen vil redusere eierandelen i Thai Airways til under 50 prosent, og avslutte flyselskapets status som et statlig foretak

Prayuth Chan-ocha, statsminister i Thailand.

Vil inngå gjeldsforhandling – fortsatt offentlig kontroll ?

Innsidere tror andre grener av regjeringen vil sitte med mindre eierposter slik at regjeringen totalt sett eier over 50 prosent av selskapet. Fagforeningene har i stor grad støttet nyheten om omstillingen, men er bekymret for den reduserte eierandelen fra staten, ettersom de frykter at en ytterligere reduksjon vil være til ulempe for medlemmene sine pensjoner. Etter enorme tap i 2019 og 90 prosent fall i aksjekursen siden 1999, planlegger regjeringen nå å selge seg ned og distansere seg. Tapene som transportøren har påført seg har vært svimlende. I 2019 alene tapte flyselskapet 12 milliarder Bath.

Restruktureringen vil bli håndtert av en sentral konkursdomstolen. Det gjør at flyselskapet kan operere som vanlig og beholde personalet foreløpig. Av omstruktureringsplanen vil en reduksjon  av flåten over tid (nå 74 fly) og leide fly bli returnert , noe som kan føre til en fremtidig nedbemanning av arbeidsstyrken. Selv når selskapet bestreber seg på å komme med en blåkopi for økonomisk utvinning, fikk flyselskapet ytterligere dårlige nyheter. Thaiger.com rapporterte at Airbus kaller inn sin gjeld på 30 fly leid av flyselskapet. Thailands visestatsminister for transport sier at selskapets gjeld ble sjekket 15. mai. Airbus prøver å innkassere gjeld for utleie av 30 fly som forfaller snart.

Direkte Oslo vil inngå gjeldsforhandling

Om selskapet

Thai Airways International er det nasjonale thailandske flyselskap med hovedbase på Suvarnabhumi lufthavn. Selskapet var et av de opprinnelige medlemmer av Star Alliance. Thai Airways flyr normalt sett hver dag direkte mellom Oslo og Bangkok. På denne ruten blir det hovedsakelig brukt en Boeing 777-300ER. Ruten er midlertidig suspendert under COVID-19 pandemien.

Da Thai Airways startet opp den 24. august 1959 var SAS deleier i selskapet med 30 prosent av aksjene. De første flyvningene med betalende passasjerer begynte den 1. mai 1960 med innleide DC-6 fly fra det skandinaviske flyselskapet.

I 1977 ble imidlertid SAS kjøpt ut, og staten tok over eierskapet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

%d bloggere liker dette: