Flyselskap

Slutt for jumbojet hos British Airways

Slutt for jumbojet
Slutt for jumbojet – her ved landing i London Heathrow. Foto: British Airways.

Fredag ​​17. juli 2020 kunngjorde British Airways at selskapets flåte med Boeing 747-fly, som er kjent som ‘The Queen of the Skies’, sannsynligvis har fløyet sine siste planlagte kommersielleruter. Nå er det slutt for jumbojet i det britiske selskapet.

Etter nesten fem tiår med service og millioner av kilometer fløyet over hele kloden, foreslås det at flyselskapets gjenværende flåte på 31 747-400 fly blir trukket ut av tjeneste med øyeblikkelig virkning. Bakgrunnen er den ødeleggende innvirkningen Covid-19-pandemien har hatt på flyselskapet og luftfarts-sektoren, som ikke er spådd å komme seg tilbake til 2019-nivåer før 2023/24.

Slutt for jumbojet
Boeing 7474-400 i vintage livery. Foto: British Airways.

For bare et år siden malte British Airways tre av sine jumbo-jetfly i heritage-livery for å markere selskapets hundreårsdag. BOAC fikk en gjesteopptreden med Red Arrows. Til store glede for tilskuere ved Royal International Air Tattoo, og dessverre vil flyene snart på vei mot sitt endelige hvilested sammen med 30 andre.

Det er ikke slik vi ønsket eller forventet å måtte ta farvel med vår utrolige flåte på 747 fly. Det er en hjerteskjærende beslutning å måtte ta. Mange mennesker, inkludert mange tusen av våre kolleger, har tilbragt utallige timer på og med disse fantastiske flyene – de har vært i sentrum for så mange minner, inkludert min aller første langdistansefly. De vil alltid ha en spesiell plass i våre hjerter hos British Airways.

Alex Cruz, styreleder og administrerende direktør i British Airways,

Slutt for jumbojet hos British Airways

De drivstoffsultne flyene ble sakte faset ut av British Airways da de nådde slutten av arbeidslivet for å bidra til å oppfylle selskapets forpliktelse til netto null innen 2050. Flyselskapet har investert mye i nye, moderne langdistansefly inkludert seks A350 og 32 787 som er rundt 25 prosent mer drivstoffeffektive enn 747. Som en del av flyselskapets innsprøytning på 6,5 milliarder pund i kundeopplevelse de siste årene, har eksisterende fly blitt pusset opp og de splitter nyankomne har kommet til britene Airways flåte komplett med et luksuriøst Club Suite produkt.

«Vi har forpliktet oss til å gjøre flåten vår mer miljøvennlig. Det ser ut til å redusere størrelsen på virksomheten vår for å gjenspeile effekten av Covid-19-pandemien på luftfarten. Så smertefullt som det er, er dette den mest logiske tingen for oss å foreslå. PensjIonen av jumbojet berører mange mennesker over hele Storbritannia, så vel som av oss alle i British Airways. Det er dessverre nok et vanskelig, men nødvendig skritt når vi forbereder oss på en veldig annen fremtid. ”

BOAC  gjennomførte sin første 747 London til New York-rute 14. april 1971. I  juli 1989 tok de første British Airways 747-400, flytypen flyselskapet fremdeles flyr i dag på vingene.