I ukene som kommer skal Regjeringen vurdere om det skal innføres nye tiltak for luftfarten. Regjeringen vurderer løpende nye tiltak for luftfarten.
Statsrådene Iselin Nybø (V) og Knut Arild Hareide (KrF) holdt fredag et møte med konsernledelsen i SAS i Norge, der de ble orientert om situasjonen. Tidligere har det vært gjennomført et tilsvarende møte med Norwegian. Tirsdag 6. oktober er det Widerøe sin tur til å ta plass ved forhandlingsbordet.
Vi er avhengige av luftfarten. Flyselskapene står nå i en situasjon som er mer krevende enn noen gang i moderne tid.
Knut Arild Hareide, samferdselsminister (KrF).
Forlenger midlertidige ordninger
Som følge av koronapandemien har nordmenns reisevirksomhet stupt. I vår bladde regjeringen opp 6 milliarder kroner i lånegarantier til selskapene, og søndag varslet regjeringen at de ønsker å forlenge ordningen fram til nyttår. Fredag ble det også kjent at regjeringen forlenger unntaket fra konkurranseloven for luftfarten til å gjelde ut året. Det betyr at SAS, Norwegian og Widerøe kan fortsette å samarbeide om rutetilbudet i denne perioden.
Det er fremdeles ikke grunnlag for å drive disse rutene på kommersielle vilkår, og det er dermed fortsatt behov for et unntak fra konkurranselovens forbud mot konkurransebegrensende avtaler.
Iselin Nybø, Næringsminister (V).
Vanskelig beslutning
Verken Hareide eller Nybø ville fredag gå inn på hvilke tiltak som vurderes, eller når regjeringen vil komme med sin anbefaling. Hareide peker på at det er en krevende beslutning.
Det er jo snakk om å bruke fellesskapets midler. Men det er viktig for oss å bevare konkurransen i norsk luftfart. Vi hadde vel alle håpet at vi skulle komme tilbake til en høst som ble mer og mer normal. Vi har sett det motsatte for luftfarten.
SAS ønsker Kinderegg-effekten med tre tiltak
SAS konserndirektør Kjetil Håbjørg viser til prognoser fra NHO luftfart om et inntektsbortfall for luftfarten på hele 40 milliarder kroner i år og neste år.
Selskapet stiller seg bak NHOs forslag om tre konkurransenøytrale tiltak:
- Støtteordning for kjøp av flytjenester.
- Fritak for skatter og avgifter.
- Kontantstøtteordning.
Vi ønsker alle tre tiltakene, sier Håbjørg, som understreker at SAS ikke står i fare for å gå over ende.
SAS har ansvarlige eiere som har stilt opp for selskapet, og vi er i ferd med å gjennomføre en finansiell restrukturering. Vi vil overleve avslutter Håbjørg.
Regjeringen vurderer nye tiltak – Parat med klare krav til statministeren
Parat sendte fredag et brev til statsminister Erna Solberg om stabiliseringspakken. Dette er kravene Parat mener bør stilles til flyselskapene i forbindelse med en «stabiliseringspakke»:
- Norsk driftstillatelse (AOC)
- Norsk registrering på flyene
- Besetning skal være ansatt i Norge, og i flyselskapet
- All flyging til og fra og i Norge skal utføres med fly og mannskap stasjonert i Norge
- Utfasing av de minst miljøvennlige flyene
- Kapitalen kan ikke brukes til å etablere eller finansiere konkurrerende virksomhet i utlandet
- Krav til rutenett. Må betjene alle innelands destinasjoner som flytypen kan brukes på
- Avvikle wet lease (innleie av fly, inkludert besetning, fra andre selskaper)
Kravene inkluderer blant annet norsk driftstillatelse, norsk registrering på flyene, besetning ansatt i Norge, og i flyselskapet, all flyging til og fra og i Norge skal utføres med fly og mannskap stasjonert i Norge og avvikling av innleie av fly, inkludert besetning, fra andre selskaper.