Flyselskap

Nå kommer SAS første A321LR

A321 Long Range Solid mars måned SAS første A321LR
Foto / illustrasjon: SAS/ Airbus.

Den skulle ha vært levert tidligere i år, og skulle vært tatt i bruk. Men i morgen torsdag lander SAS første A321LR- Jarl Viking i København etter planen.

Onsdag ble den siste flytesten gjennomført på Airbus-fabrikken i Hamburg, og det er ingenting som tyder på at SE-DMO, Jarl Viking, ikke kan levere flyreiser til Kastrup i morgen torsdag. Det betyr at SAS har mottatt den første av tre A321LR-er i flåten. De to andre er planlagt å være på plass våren neste år og kort tid etter sommeren. Dette gir SAS tillegg til en maskin med kapasitet til å fly de tynnere langdistanse-rutene som ikke har etterspørsel til en A330 eller A350.

Foto: David Mark, Pixabay.com

Det var lenge planen at den første maskinen skulle settes inn som SK927 på ruten København – Boston. Ruten var faktisk å finne i bestillings-systemet en stund men er nå fjernet.

En bekymring ved A321LR er at frakt-kapasiteten er lav i forhold til A330-maskinene. Mye av vekten er benyttet til drivstofftanker. Etterspørselen etter flyfrakt er delvis det som for tiden holder langrute produksjonen i luften, og i den situasjonen vil de store maskinene være førstevalget ved fly-disponering.

SAS første A321LR Jarl Viking
SE-DMO Jarl Viking – Facebook foto: Fotograf Dirk Grothe.

SAS første A321LR

I øyeblikket er finnes det heller ingen konkrete planer om når, og på hvilke ruter maskinen kan være aktuelle. I skrivende stund går alle selskapets interkontinentale flyvninger fra Kastrup. Det kan tyde på at SAS kan gjøre en test med maskinen fra Oslo eller Stockholm til New York. Men det er også en risiko for at den vil bli stående en stund i Kastrup mens den venter på at etterspørselen etter flyreiser vender tilbake. Det som allerede er bestemt, er at når den første flyvningen skjer vil den finne sted med minst 10 prosent biodrivstoff i tankene. Dette gjør maskinen til en av de mest drivstoffeffektive i SAS flåten.

Innledningsvis vil imidlertid SE-DMO gjennomgå en såkalt modifisering etter levering som skal tilpasses SAS standarder. I følge kilder er det forespørsler om at den etterhvert skal benyttes på enkelte europeiske destinasjoner, for eksempel Stockholm – London for å gi mannskapet muligheten til å bli kjent med den nye maskinen. Dette gjelder i hovedsak kabinpersonalet som nå har en “mini-350” med tre klasser om bord. I følge de opprinnelige planene er kabinen delt inn i 22 seter i Business, 12 i SAS Plus og 123 i SAS GO. Totalt 157 seter om bord.

Da flytypen ble offisielt presentert i en kvartalsrapport i november 2019 skrev SAS.

– Det er en helt ny type fly for SAS og er veldig godt tilpasset det skandinaviske markedet. Flyet har kapasitet til å nå det nordøstlige USA, men kan også nå destinasjoner i Canada. Midtøsten og India.