Flyselskap

Konkursfrykt bekymrer kundene – pågangen øker

Konkursfrykt bekymrer
Foto: Pixabay

Regjeringens nei til Norwegian har ført til en økning i antallet henvendelser fra urolige kunder. Mange lurer på hva reiseforsikringen dekker ved en eventuell konkurs. Konkursfrykt bekymrer kundene.

På mandag morgen kunngjorde regjeringen at de ikke kommer til å gi flyselskapet Norwegian ytterligere økonomisk støtte, og det tok ikke lang tid før de første sakene om en mulig konkurs dominerte mediebildet.

Dette har gjort reiseforsikringskundene urolige, og henvendelsene fra forsikringskundene har ikke latt vente på seg.

Vi opplever nå en økende pågang fra kunder som lurer på hva forsikringen erstatter ved en eventuell konkurs. En reiseforsikring dekker en rekke akutte hendelser som følge av sykdom, skader og ulykker, men den dekker ikke konkurser.

Andreas Bibow Handeland, kommunikasjonsrådgiver i Europeiske Reiseforsikring, som er en del av If.

Dette gjelder uavhengig av hvilke fly- eller reiseselskaper som måtte bli berørt av pandemien. Heller ikke vouchers eller cashpoints dekkes av reiseforsikringen ved en konkurs.

– Vi har gjennom hele koronapandemien vært tydelige på at vouchers, tilgodelapper eller cashpoints ikke blir erstattet. Dette regnes som et oppgjør mellom flyselskapet og kunden og er dermed ikke dekket av reiseforsikringen i etterkant, sier han.

– Vi krysser fingrene for at situasjonen etter hvert normaliserer seg. Og vi håper selvsagt at Norwegian, som er en særdeles viktig aktør for norske reisende både innen- og utenlands, kommer seg gjennom dette, sier Handeland.

Konkursfrykt bekymrer – mange spørsmål rundt innenlandsreiser

Myndighetene ønsker å begrense reising innenlands som én av flere nasjonale smitteverntiltak. Mange kunder tar nå kontakt med spørsmål om hva reiseforsikringen dekker i disse tilfellene.

– Når det foreligger et offisielt reiseråd for et land eller område i utlandet dekker vi avbestillingskostnader fordi reiseforsikringen ikke er gyldig hvis du trosser reiserådet og drar. Slik er det ikke med innenlandsreiser. Her hjemme i Norge gjelder forsikringen som normalt fra det øyeblikket du forlater din egen hjemmeadresse. Avbestillinger av innenlandsreiser som følge av smittevernshensyn eller frykt erstattes ikke, sier Handeland.

– Skulle du derimot bli akutt syk eller skadet før avreise og dette bekreftes med en legeattest, dekker forsikringen naturligvis avbestilling som normalt, også innenlands, sier han.

1 comment

  1. Norwegian har inställt ALLA flyg från London fram till februari.
    Jag skulle flyga måndag 16. november.
    SAS har fortfarande flyg (dyrare, förstås), och Norwegian vägrade just nu att boka om mig, så jag förlorar en hel del pengar.
    Jag ska fan ta mig stämma dem när allt det här är över.
    GRRRRRRRR

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

%d bloggere liker dette: