Langdistanse-trafikken vil komme tilbake. Ledelsen i Singapore Airlines er helt overbevist om dette og har derfor oppgradert A380-flåten og forbereder seg også på nye Boeing 777X. Singapore Airlines planlegger comeback for A380.
Flyselskap etter flyselskap har faset ut de store maskinene fra sine respektive flåter i bølgene etter pandemien. British Airways og Air France har for eksempel verken A380 eller Boeing 747 igjen når etterspørselen kommer tilbake. I stedet er det den nye generasjonen av langdistansemaskiner, A350 og 787, som skal bygge den interkontinentale kapasiteten.
Planlegger comeback for A380
Men det er flyselskaper som resonnerer annerledes. Emirates fortsetter for eksempel å stole på A380 og har nylig mottatt et ekstra par maskiner. Singapore Airlines tror også på langdistanse når Covid-19 slipper grepet. Flyselskapet har så langt klart å skaffe rundt 150 milliarder i ulike økonomiske støtte. Takket være dette er det foreløpig bare 2000 av de over 23.000 ansatte som har måttet forlate selskapet. Riktignok brenner stillstanden rundt 3 milliarder i måneden, men ledelsen i flyselskapet mener at de er godt rustet til å dekke etterspørselen når pandemien er over.
Vi er sannsynligvis det best posisjonerte flyselskapet i verden før omstart av flytrafikken.
Lee Lik Hsin, VP i Singapore Airlines i et intervju med den internasjonale pressen.
Derfor blir flåten nå forberedt på å være i luften igjen snart. Blant annet må alle de tolv A380-ene være klare til bruk så snart situasjonen tillater det. Selv om Singapore Airlines var den første som faset ut den store maskinen og syv har forsvunnet, vil de resterende tolv fortsette å bli fløyet og har også fått et helt ny kabininteriør og et nytt digitalisert underholdningssystem.
Vi tror på A380 som et viktig tannhjul i vår fremtidige flyflåte. Derfor beholder vi tolv maskiner og forventer å bruke dem på lang sikt.
Comeback for superjumbo – venter på Boeing 777X
I tillegg ønsker Singapore Airlines å motta den splitter nye Boeing 777X som er bestilt så snart som mulig. Imidlertid er den nye, store generasjonen triple-syver forsinket av Boeing og vil sannsynligvis ikke bli sertifisert før slutten av 2021.
Til tross for den positive tonen er det stor usikkerhet om fremtiden. For tiden har Singapore Airlines bare 20 prosent virksomhet sammenlignet med i fjor. Forutsetningen for at disse tallene skal forbedres er blant annet en fungerende vaksine og innføring av Covid-pass for reisende. Men også såkalte destinasjonsbobler og grønne reisekorridorer er verktøy for å åpne mange av grensene som for tiden er stengt for internasjonal flytrafikk. Når det skjer, forventer flyselskapet at de store reisestrømmene vil komme tilbake.