British Airways legger opp til økt reiseaktivitet i kjølvannet av globale massevaksinasjoner. Flyselskapets eier kunngjør at de har sikret seg et statsstøttet lån på £ 2 milliarder, tilsvarende omtrent 24,5 milliarder NOK for å øke selskapets fleksibilitet.
International Airlines Group (IAG) notert på børsene både Madrid og London. Selskapet bekrefter at selskapets datterselskapet British Airways har sikret seg et milliardlån for å møte økte etterspørsel i det kommende året.
Lånet som løper over fem år, er syndikert av banker og er delvis garantert av British Export Credit Board, UKEF.
International Airlines Group sier i en kommentar at lånet vil bli brukt til å forbedre British Airways likviditet. Kapitalinjeksjonen vil gi flyselskapet operasjonell og strategisk fleksibilitet for å kunne møte den økende etterspørselen etter reiser som selskapet forventer å se i kjølvannet av de globale massevaksinasjonene som er iverksatt.
For at selskapet skal oppfylle de fastsatte lånevilkårene, må det blant annet oppfylle kravet om å avstå fra utbytte til eierselskapet i hele låneperioden.
International Airlines Group, som i tillegg til British Airways også eier det spanske flyselskapet Iberia, sier i en uttalelse at selskapskonsernet fortsatt har en sterk likviditet med kontante eiendeler og ubenyttede kreditter til en verdi av 8 milliarder pund.
Flyselskapsgruppen bemerker imidlertid at de fortsatt undersøker videre låneopptak for å sikre likviditet.
British Airways låner milliarder– hvem er IAG ?
International Airlines Group (IAG), er en av verdens største flyselskap grupper med 541 fly som flyr til 274 destinasjoner. Årlig transporterer gruppen nesten 95 millioner passasjerer. IAG er den tredje største gruppen i Europa og den sjette største i verden målt i omsetning. Selskapet ble stiftet i januar 2011, og IAG er morselskapet til Aer Lingus, British Airways, Iberia og Vueling. Det er et spansk registrert selskap med aksjer notering på London Stock Exchange.
Konsernets hovedkontor er i London, UK. IAG kombinerer ledende flyselskapene i Irland, Storbritannia og Spania, slik at de kan forbedre sin tilstedeværelse i luftfarts markedet. Samtidig beholde sine individuelle merkevarer og løpende drift. Flyselskapenes kunder drar nytte av et større nettverk for både passasjerer og cargo. Selskapet har også større investeringsevne i nye produkter og tjenester gjennom forbedret økonomisk robusthet.