Flyselskap

Flyr har valgt fly – endte på Boeing 737-800

Flyr har valgt fly
Flyr har valgt flytypen Boeing 737-800. Her med designen til det nye norske flyselskapet. Illustrasjon: Unfold

De første passasjerene til Flyr kommer til å sette seg i et Boeing-fly. Det nye norske flyselskapet planlegger første avgang i andre kvartal, og vil bli fullfinansiert med privat kapital. Mandag offentliggjorde selskapet også hvordan flyene vil se ut. Flyr har valgt fly.

Flyr har valgt flytypen Boeing 737-800 og rekruttert ansatte til alle nøkkelstillinger. Selskapet planlegger å starte billettsalget i april, 2021.

Det er en flytype vi i ledelsen har mye erfaring med, hvor det finnes simulatorkapasitet i Norge, samt crew og mekanikere med mye kompetanse og erfaring.

Erik G. Braathen, initiativtager til Flyr.

Flyr jobber nå med å få alle kommersielle og operative systemer på plass, samt de prosedyrer og manualer som må til for å skape et sikkert, robust og punktlig flyselskap.

Flyr har valgt fly. Det ente på Boeing 737-800. Her med designen til det nye norske flyselskapet. Illustrasjon: Unfold

Privat finansiering

Flyselskapet har blitt møtt med positiv respons fra markedet, og planen er nå å fullfinansiere selskapet gjennom innhenting av NOK 600 millioner i privat egenkapital. Arctic Securities og to andre norske investeringsbanker er valgt som tilretteleggere.

Vi skal hente den kapitalen som trengs for å bygge en slank organisasjon, med de menneskene og den kompetansen som trengs. Vi er i en situasjon der vi kan få tak i riktig fly til riktig pris, og der vi kan bygge våre systemer med ny, tilgjengelig teknologi. Vårt mål er å gi kundene en friksjonsfri, digital tjeneste, fra begynnelse til slutt.

Tonje Wikstrøm Frislid, påtroppende administrerende direktør.

Flyr før sommeren

I løpet av andre kvartal skal de første flyene i luften, og deretter vil Flyr utvide antall fly og destinasjoner gradvis. I første fase vil selskapet betjene større norske byer, samt utvalgte og kjente reisemål i Europa. Planen på sikt er en flåte med 28-30 fly.

– Vi har hele tiden sagt at vi skal tilpasse antall fly i luften til den etterspørselen som finnes i markedet. Omstilling og fleksibilitet kommer til å være viktig i tiden fremover, selv om fremtiden ser lysere ut for flybransjen nå, enn for noen måneder siden, sier Wikstrøm Frislid.