Singapore Airlines har nettopp kunngjort at de forplikter seg til å være CO2-nøytrale innen 2050. Dette forsterker flyselskapets mangeårige strategi om reduksjon i bruken av fossilt drivstoff, og å skape bærekraft i alle selskapets aktiviteter. Gruppens tre selskap, Singapore Airlines, Scoot og SIA Cargo introduserer alle en rekke initiativ for å nå målet. Det inkluderer bl.a. investering i nye fly, høyere driftseffektivitet, bruk av bærekraftig drivstoff og kjøp av høykvalitets karbonutslipp.
Under Covid 19-pandemien har SIA-gruppen gjennomført flere prosjekter for å fremme selskapets bærekraft; Selskapet har fullført installasjonen av solcellepaneler på alle kontorbygningene i Singapore. Et initiativ som leverer opptil18 prosent av selskapets strømbehov – eller nok til å drive rundt 2300 fireroms leiligheter i Singapore et år.
I 2020 lanserte SIA et nytt regionalt måltidskonsept på Economy Class. Selskapet tok blant annet i bruk bambusbestikk – noe som reduserer bruken av engangsplast betydelig. Emballasjen veier også 50 prosent mindre – noe som igjen bidrar til redusert forbruk av drivstoff.
Vi har konstant fokus på våre bærekrafts mål. Samtidig som vi har måttet navigere i usikkerheten og omveltningene som Covid-19-pandemien fører med seg. Bærekraft er sentralt og viktig – både for våre kunder og våre ansatte. Vårt mål om å være CO2-nøytrale understreker vår forpliktelse til å finne nye måter å takle selskapets innvirkning på miljøet på.
Erwin Widjaja, daglig leder, Singapore Airlines Nordics.
CO2-nøytrale
Goh Choon Phong, administrerende direktør i Singapore Airlines rapporterer: – For et flyselskap som i dag ønsker å redusere CO2-utslippene sine betydelig, er det mest effektive å ha en ung flyflåte. SIA-gruppens flyflåte har en gjennomsnittsalder på under seks år – noe som gjør den til en av de yngste i verden. I løpet av det siste året har vi pensjonert 45 fly. Vi vil gradvis erstatte de med nye fly som er opptil 30 prosent mer drivstoffeffektive. Dette vil redusere utslippene våre betydelig de neste årene.
Men å bli CO2-nøytral krever samhandling med mange parter:
-Vi kan ikke oppnå målene alene. Vi må samarbeide med myndigheter, med luftfartsindustrien og partnere som flyprodusenter, teknologi og drivstoffleverandører – både i Singapore og globalt. Sammen må vi fokusere på å identifisere innovative løsninger som hjelper oss å nå våre mål.
Slik skal det gjøres innen 2050
SIAs flåte har en gjennomsnittsalder på fem år og 10 måneder. Selskapet skal fortsette å investere i den nyeste teknologien. Gruppens ordrebok inkluderer nye modeller som Airbus A350-900 og A320neo-familien, samt Boeings 777-9, 787 og 737-8 Max. Disse flyene er opptil 30 prosent mer drivstoffeffektive, og har redusert CO2-utslipp sammenlignet med eldre modeller.Det er også fokus på å øke drivstoffeffektiviteten gjennom forbedringer i ulike operasjonelle prosedyrer. For eksempel har SIA-gruppen investert i tekniske løsninger for både skroget og motorene, som bidrar til å redusere trekkraft og forbedre motoreffektiviteten.
Konsernets selskap jobber også kontinuerlig med å forbedre drivstoffproduktiviteten gjennom vektstyring og optimalisering av flyruten. Innovativ teknologi og dataanalyse legger også til rette for betydelige forbedringer, og SIA samarbeider med flere forskningsmiljøer i utforskningen av ideer og konkrete initiativer. Singapore Airlines har vært medlem av SFUG (Sustainable Aviation Fuel Users) siden 2011. I 2017 lanserte SIA en serie grønne pakkereiser fra San Francisco til Singapore som inkluderte bærekraftige flydrivstoff, drivstoffeffektive fly og optimalisert planlegging.
Samarbeid med Svenskene
I 2020 jobbet SIA med Stockholms Swedavia lufthavn for å gi bærekraftig drivstoff til ruten fra Stockholm. Disse aktivitetene har økt konsernets forståelse av logistikk og kjøp av alternativt drivstoff. SIA jobber med flere partnere, og undersøker mulighetene for å oppskalere bruken av mer bærekraftige drivstoff på tvers av hele rutenettverk.
I tillegg til å redusere direkte utslipp, kan CO2-kompensasjon spille en viktig komplementær rolle. SIA-gruppen deltar i International Civil Aviation Organization’s Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation (CORSIA), som tar sikte på å begrense næringens vekst i karbonutslipp fra 2020. SIA har et sterkt fokus på å sikre høy kvalitet på CO2-kompensasjon.
Mens Singapore Airlines legger ut på reisen mot CO2-nøytral innen 2050, fortsetter det å samarbeide med likesinnede partnere for å utvikle en robust og bærekraftig forsyningskjede. SIA-gruppen vil utvikle en helhetsplan for å redusere fossilt brennstoff som støtter Singapores mål om å styrke landets nøkkelposisjon innen luftfart, og opprettholde de samlede konkurransefortrinnene i fremtiden.