Flyselskap

Wizz Air skroter satsningen på innenriks i Norge

Wizz Air skroter
Pressefoto: Wizz Air.

Fredag kveld begynte spekulasjonene å gå i nettfora, om Wizz Air har kastet inn håndkle på norsk innenriks. Bakgrunnen for spekulasjonene er at det ikke lenger er mulig å bestille billetter på noen av selskapets ruter i Norge. I tillegg er fire av fem nye ruter fra Oslo fjernet fra bestillingssystemet.

Det er ikke mer enn en uke siden det ungarske lavprisselskapet sendte ut en pressemelding der de presenterte en kraftig opptrapping i Norge, etter at myndighetene ikke lenger fraråder innenlandsreiser.
Norge har nærmest vært hermetisk stengt siden Wizz Air åpnet sine innenriksruter høsten 2020. Med denne gjenåpningen får flere muligheten til å benytte seg av Wizz Airs tilbud for første gang. Vi er glade på befolkningens vegne, og ser frem mot å frakte passasjerer på en trygg og forsvarlig måte
Andras Rado, senior kommunikasjonssjef i Wizz Air.

I meldingen fra forrige lørdag, ble det kjent at selskapet planlegger de en opptrapping på alle innenriksruter i Norge, fra noen ukentlige avganger i uken, til flere ganger hver dag.

En kikk på selskapets nettsider nå viser at det ikke er mulig å bestille flybilletter fra Oslo til Bergen, Trondheim, Tromsø, Ålesund, Bodø, Evenes, Stavanger, Haugesund, Alta eller Kirkenes. De fem andre innenriksrutene selskapet opererer, er heller ikke tilgjengelige.

Wizz Airs fem annonserte sommerruter fra Gardermoen til Chania, Split, Larnaca, Alicante og Gran Canaria, er også stoppet, med unntak av Larnaca som starter opp 2. november.

Revisjon fra Luftfartstilsynet

Sammen med spekulasjonene på nett, ble det også kjent fredag kveld at Luftfartstilsynet har varslet tilsyn ved Wizz Airs base på Gardermoen 16. juni, mens siste innenriksavganger er 13. juni.

Da selskapet i begynnelsen av oktober i fjor annonserte at de skulle begynne å fly innenriks i Norge, ble det mye støy rundt selskapet, det skyldes først og fremst at selskapets konsernsjef József Váradi gikk ut og sa at de forbyr fagforeninger i selskapet.Det har blåst kraftig rundt selskapet i Norge etter disse uttalelsene, og mange, inkludert statsminister Erna Solberg, har sagt de vil boikotte selskapet inntil de følger norsk lover og regler i arbeidslivet.

Pressefoto: Wizzair.

Wizz Air skroter rutene – tøffere konkurranse enn forventet?

Hvis det er riktig at Wizz Air nå kutter ut basen på Gardermoen og legger ned innenriksrutene. Det kan også skyldes at de møter tøffere konkurranse enn de så for seg i oktober?

Samme dag som Wizz Air annonserte sine satsninger i Norge, kom nyheten om at Erik G. Braathen skulle starte et nytt, norsk flyselskap – det vi nå kjenner som Flyr, og som har lasnering om en måned.

Da Wizz Air satset på Norge, lå Norwegian med mer enn en vinge i graven. Det var ikke mange som så for seg et “Nye Norwegian”. Kanskje så ungarerne for seg en konkurranse kun mot SAS og Widerøe, mens de nå har fire andre å bryne seg på – SAS, Widerøe, Flyr og Norwegian.