Flyselskap

SAS henter Airbus A350 nummer seks – her er Hjalmar Viking

Tokyo Haneda
SAS Airbus A350-XWB blir brukt på ruten København – Newark / Chicago, og mellom Oslo og Newark. Foto: SAS.

Det sjette Airbus A350-flyet er nå på plass hos SAS i København. Velkommen i flåten til Hjalmar Viking SE-RSF. Det gjenstår to fly før langdistanse flåten er fullstendig fornyet.

Det nye Airbus A350-flyet er «kronjuvelen i flyflåten». Det uttalte den daværende administrerende direktøren i SAS, Rickard Gustafson, da SE-RSA, den første A350-900 hadde landet i København i desember 2019, dvs. bare måneder før pandemien rammet verden og flyselskapet. Det tok så helt frem til slutten av januar 2020 før maskinen ble tatt i bruk for første gang, på ruten København – Chicago.

Hjalmar Viking
Kilde: Flightradar24

Men til tross for pandemien har SAS fortsatt å motta de nye A350-maskinene en etter en i et rimelig tempo. For knappe fjorten dager siden landet den sjette i rekken, SE-RSF med navnet Hjalmar Viking på Kastrup etter ferry-flighten fra Toulouse, over blant annet Genève og Stuttgart. Dette betyr at det nå bare er to maskiner igjen å levere av den opprinnelige bestillingen på åtte fly, som dermed vil være ryggraden og juvelen i den nye langdistanse flåten sammen med eksisterende Airbus A330.

Hjalmar Viking
Foto: SAS Twitter – Lima

Rescue flights til Sao Paolo og Lima

Under pandemien benyttet flyselskapet A350 på et par spesielle rescue-flighter til Lima, Peru og til Sao Paolo i Brasil. For tiden flyr A350-flyene i deler av rutenettet, inkludert til New York og Chicago fra Kastrup og mellom Oslo og New York. Det finnes imidlertid ingen informasjon om når det kan være aktuelt å bruke den i trafikk fra Stockholm. SAS har foreløpig ikke planlagt noen langdistanseruter fra Arlanda.

 

Navnet Hjalmar Viking (LN-LMO ) var første gang benyttet på en  Douglas DC-6B med 48 seter og 4 motorer. Den var i SAS tjeneste fra 1952-1960.  SAS hadde 5 slike fly registrert i Norge.

Fremhevet bilde: SAS on Facebook.com

%d bloggere liker dette: