For 75 år siden i dag, 1. august, så SAS dagens lys og er stolte av å ha fraktet passasjerer til, fra og innen Skandinavia i alle de årene. Skandinavia ville ikke vært det samme i dag uten et sterkt skandinavisk flyselskap, og vi skal naturligvis fortsette å spille en nøkkelrolle innen skandinavisk infrastruktur også i fremtiden.
Innovasjon har vært en naturlig del av SAS i alle disse årene. Fra verdens første flygning over Nordpolen, for å korte ned flytiden mellom kontinenter, til dagens og fremtidens satsing mot bærekraftig luftfart.
Våre nyeste stoltheter i SAS-flåten flyr med enda mer komfort, mindre støy og opptil 30% lavere kulldioksidutslipp. Det er bare ett av mange initiativer på reisen mot bærekraftig luftfart. Denne reisen er helt avgjørende, og SAS skal i samarbeid med hele økosystemet beholde ledertrøyen på i dette arbeidet.
https://frequentflyer.no/2019/12/07/sas-og-selskapets-datterselskaper/
SAS er et selskap og i en bransje som lever av å bringe verden samme – vi har muligheten til å bygge broer og bidra til kunnskap og forståelse når mennesker møtes.
En varm takk til alle som har vært med å skape og heie på SAS gjennom 75 år. Vi gleder oss til de neste årene!
Ingen feiring i år – vi gratulerer SAS allikevel
I år feirer SAS 70 år som skandinavenes foretrukne flyselskap. 1. august 1946 var datoen da Det Danske Luftfartselskab, Det Norske Luftfartselskap og Svensk Inter-kontinetal Lufttrafik AB inngikk en avtale. Og i hele år kommer vi til å servere blant annet historier, filmklipp og statistikk som forteller den fargerike historien til selskapet som først het Scandinavian Airlines System, og senere bare Scandinavian Airlines.
Skandinavisk jubileum
Da de tre nasjonale flyselskapene slo seg sammen, tenkte de virkelig utenfor boksen. Og det på et tidspunkt da uttrykket ennå ikke var oppfunnet. Den første avtalen omfattet bare interkontinentale flygninger fra Europa til Nord- og Sør-Amerika. Men bare fem år senere, i 1951, hadde de tre grunnleggerne etablert dagens SAS-konsortium og opererte alle internasjonale ruter under navnet SAS.
SAS benytter jubileumsåret til å fortelle SAS’ historie helt fra de første 22 flyvertinnene, de første interkontinentale flygningene og den første flygningen over Nordpolen frem til dagens nye kabiner, EuroBonus-perioden – og enda lenger.
På 70 år har selskapet bidratt til en milliard reiseopplevelser, mange av dem uforglemmelige.
Bakgrunn og historie
Scandinavian Airlines (også SAS og SAS Scandinavian, tidligere Scandinavian Airlines System). Det er et skandinavisk flyselskap som driver multinasjonalt i de tre skandinaviske landene Norge, Sverige og Danmark, og fungerer som nasjonalflyselskap for disse landene.
Flyselskapet ble stiftet i 1946 ved samordning av driften til Det Danske Luftfartselskab A/S (DDL), Det Norske Luftfartselskap (DNL) og Svensk Interkontinental Lufttrafik AB (SILA). Selskapet hadde opprinnelig en aksjefordeling med 2/7 dansk, 2/7 norsk og 3/7 svensk. I dag eier den svenske staten 21,4 %, mens Danmark og Norge har 14,3 % hver. De øvrige 50 % av aksjene er eid av en lang rekke private- og institusjonelle investorer. Per 1. juli 2012 ble SAS priset i aksjemarkedet til om lag 1,5 milliarder kroner,
SAS opererer flygninger innenriks i de skandinaviske landene. Og i tillegg til de fleste større byer i Europa, og til enkelte destinasjoner i Nord-Amerika, Midtøsten og Asia. Dette betjenes fra selskapets tre baser ved Københavns lufthavn, Stockholm lufthavn og Oslo Lufthavn. Førstnevnte er hovedbase for selskapets europeiske- og interkontinentale rutenett, mens basene i Stockholm og Oslo er noe mindre. Selskapet trafikkerer de fleste stamlufthavnene i Norge, med utgangspunkt i Oslo-basen.