Flyselskap

Emirates økte antall passasjerer med 198% i juli og august

 

Emirates økte
Foto: Emirates.

I følge IATA’s siste World Air Transport Statistics 2021 var Emirates det største, internasjonale flyselskapet i 2020, med 15,8 millioner passasjerer. Selskapet har fokus på sikkerhet og kontaktløs innsjekking for å gi kunder en trygg og enkel reiseopplevelse. Emirates økte antall passasjerer med 198% i juli og august.

Mye kan skje på ett år. I sommermånedene juli og august har Emirates fløyet nærmere 1,2 millioner passasjerer gjennom sin hub i Dubai, sammenlignet med kun 402 000 passasjerer i de samme månedene i 2020. Til tross utfordringene i fjor, var Emirates likevel det største, internasjonale flyselskapet i 2020 ifølge IATA’s siste World Air Transport Statistics 2021, med 15,8 millioner passasjerer.

Siden Dubai åpnet igjen for internasjonale besøkende har Emirates gradvis gjenopptatt sine flyruter, fra bare en håndfull byer i juli 2020, til over 120 destinasjoner i dag. Det vil også legges til over 20 ruter i oktober.

Denne sommeren har vi sett en positiv trend med økt trafikk ut fra Oslo også. Det er mange nordmenn som er veldig glade for å kunne reise igjen, spesielt de som vil besøke familie. I sommer har det først og fremst gått mye trafikk til Dubai. Islamabad og Lahore i Pakistan har også vært populære destinasjoner, og ikke minst er det mange som har tatt ferien på Maldivene.

Terje Grue, Norgessjef hos Emirates.

Emirates økte

Emirates økte – tett samarbeid med Avinor Oslo Lufthavn

For å gjøre det så enkelt som mulig å reise fra OSL har Emirates jobbet tett med Oslo lufthavn.

Vi har et godt samarbeid med Oslo Lufthavn. Sammen har vi sørget for en god flyt for våre passasjerer, med kort avstand fra innsjekkingsskranken og til sikkerhetssjekken. Det gjelder også for våre First og Business Class-reisende som går gjennom Fast Track. Med sjekk av reisedokumenter før de kommer til innsjekking blir det en effektiv prosess for alle.

 Reisende må kunne vise til en fersk, negativ PCR-test for Covid-19 før de får fly ut fra OSL. Et samarbeid med Oslo Helse gir Emirates-passasjerer rabatt på test, inkludert et fit-to-fly-pass, samt garantert svar innen to timer hvis du tar testen samme dag som du skal fly. Ellers får du svaret innen fem timer.

Å kunne teste seg enkelt og med et garantert raskt svar gjør hele reiseopplevelsen enklere. Når man lander i Oslo og kan bevise at man er fullvaksinert er også returen kjapp og enkel for norske statsborgere eller EU-borgere. De fleste som ankommer OSL med våre flyvninger er ute av flyplassen innen kort tid, hvis de har dokumentasjonen i orden, sier Grue.

 Emirates har alltid som mål å gi kundene den beste reiseopplevelsen. Flyselskapet har gjennom hele pandemien jobbet for å levere innovative tjenester til sine kunder, sikret både passasjerenes og de ansattes helse og sikkerhet, og kontinuerlig oppdatert reiseinformasjonen til kunder over hele verden.

Emirates gjenåpner det sikreste flyselskapet
Foto: Emirates.

Økt bruk av kontaktløs teknologi

Investeringene de siste 12 månedene har gitt Emirates muligheten til å gjenoppta reisevirksomheten, samtidig som de har forbedret kunde-opplevelsen. Dette har de blant annet gjort ved å innføre biometrisk og kontaktløs teknologi gjennom flere områder av kundereisen på flyplassene. Det siste halvannet året har fremskyndet bruken av slik teknologi, og i dag har Emirates over 30 biometriske kameraer i bruk på flyplassen i Dubai. Disse finnes ved innsjekking, ved inngangene til First og Business Class-loungene og ved utvalgte gater.

Siden disse kameraene ble tatt i bruk har over 58 000 kunder brukt denne enkle, sikre og kontaktløse måten å få tilgang til Emirates Lounge i Dubai. Mer enn 380 000 kunder har brukt de biometriske kameraene ved gatene for ombordstigning.

Emirates har sett en økende trend fra kunder som velger å bruke de biometriske mulighetene siden pandemien startet, og de har planer om å utvide antall gater som er utstyrt med biometriske skannere. Flyselskapet har også jobbet tett med flyplassen i Dubai, inkludert immigrasjons-teamet (GDRFA), for å reaktivere Smart Gates. Dette gir reisende som er kvalifiserte muligheten til å gå raskt gjennom passkontrollen ved ankomst og avreise ved bruk av kontaktløs teknologi. 

Bruken av selvbetjentinnsjekkings- og bag drop-terminaler har også økt siden de ble introdusert på flyplassen i Dubai i september 2020. Bare i juli og august har over 568 000 kunder brukt denne muligheten. Den positive tilbakemeldingen fra kundene gjør at Emirates vil legge til flere selvbetjente innsjekkingsterminaler i First og Business Class-terminalene denne måneden.

Det siste året har Emirates også introdusert ny teknologi som gjør det enklere for passasjerer å rapportere forsinket eller skadet bagasjeemirates.com. Dette reduserer papirarbeid og stress, gir bedre innsikt for passasjerene og gjør det mulig for Emirates å enklere løse bagasjerelaterte henvendelser.

I tillegg har Emirates gjennom hele pandemien hatt fokus på følgende:

  • Holdt sin egen Covid-19 informasjons-hub oppdatert daglig med hvilke innreisekrav de enkelte destinasjonene har. Dette har blitt en hub reisende stoler på for å finne de siste reglene for sine reiser.
  • Tatt i bruk IATA Travel Pass, samt samarbeid med De forente arabiske emiraters helsemyndigheter, for å gjøre det mulig å ha sømløse, digitale muligheter for dokumentasjon rundt Covid-19 for de reisende.
  • Hatt høyt fokus på helse og sikkerhet for både sine reisende og ansatte. Selv før WHO erklærte Covid-19 for en pandemi hadde Emirates innført forsterkede rengjørings- og desinfeksjons-protokoller på alle kontaktpunktene til sine passasjerer.