Den latviske flyselskapet airBaltic har større rutenettverk enn hva selskapet opererte før pandemien. Prestasjonen er en avgjørende indikator på all-Airbus A220-flyselskapets gjenoppretting etter at det ble det første flyselskapet som stanset alle flyvninger som følge av pandemien tidlig i fjor.
Det har nå gått halvannet år siden COVID-19-pandemien tok et fast grep om Europa. For mange flyselskaper på kontinentet har dette vært de verste 18 månedene i deres eksistens, i ulik grad avhengig av individuelle reiserestriksjoner. Det ser imidlertid ut til at vi er over kneiken.
airBaltics nettverk blomstrer
Hvis du ser på tallene fra tidligere i år, ville du ikke ha håp om rask gjenoppretting hos airBaltic. I februar noterte flyselskapet sitt laveste passasjertall siden de kom tilbake fra en total grunnstøting. Nå blir ting bedre. Ifølge airBaltic har all-Airbus A220-flyselskapet nå overgått rutenettet det tilbød før pandemien, om enn med lavere frekvenser på noen av disse rutene enn før COVID-19 tok grep.
Det latviske flyselskapet tilbyr nå omtrent 90 ruter fra Baltikum til destinasjoner hovedsakelig rundt i Europa. Med disse rutene betjener flyselskapet destinasjoner i 30 forskjellige land, alt fra De forente arabiske emirater helt til Storbritannia og Sør -Spania. I tillegg har flyselskapet også ytterligere 24 codeshare -alternativer med partnere som Lufthansa.
For å opprettholde vesentlig rutenettverk, og for å imøtekomme fritidsbehovet, lanserte vi i sommer et utvalg nye solfylte destinasjoner. Samtidig fortsetter vi å forbinde Riga, Tallinn og Vilnius til store europeiske forretningssentre og transittknutepunkter. ”
Martin Gauss, airBaltic -sjef.
airBaltic har større rutenettverk – nye fly for å betjene alle disse destinasjonene
For å operere flyreiser over sitt omfattende nettverk trenger airBaltic en betydelig flåte jetfly. Da flyselskapets flåte kom tilbake fra grunnstøtten i 2020, kom Boeing 737 og Q400 ikke tilbake, og etterlot flåten litt mindre enn før pandemien. Nå som etterspørselen kommer seg, bygger flyselskapet igjen flåten med flere A220 -leveranser de siste månedene.
Denne uken tok flyselskapet leveranse av sitt 31. jetfly, YL-ABE. Med 31 av flyet er airBaltic nå typen største operatør i Europa og nest største i verden. airBaltic har totalt 50 faste Airbus A220-ordrer, men med alternativer for ytterligere 30 jetfly kan det til slutt ta så mange som 80 A220-300s.
Siden flyselskapet tok imot sin første Airbus A220 i slutten av 2016 (den gang kalt Bombardier C-serien), har flyselskapet fraktet rundt 6 505 932 passasjerer, på tvers av 78 246 som tilsvarer over 175 312 timer.