Flyselskap

Singapore og Hong Kong truer med å gjengjelde EUs strenge regler om landingsrettigheter

gjengjelde EUs strenge regler
Cathay Pacific – Airbus A350-1000 – trygt parkert i Hong Kong: Foto: Cathay.

Myndighetene ved asiatiske flyplasser i Singapore og Hong Kong har truet med å gjengjelde EUs planer om å tvinge flyselskaper til å begynne å bruke start- og landingsrettigheter frosset under koronaviruspandemien, et trekk som kan tvinge Europas transportører til å fly tomme seter i tusenvis av miles med tap.

Myndighetene som kontrollerer start- og landingsrettigheter ved de store asiatiske flyplasser er klare til å slå lignende «bruk det eller miste det» -forhold på europeiske flyselskaper som flyr til regionens byer-noe som øker mulighetene for en handelskrig i industrien om den ujevne virkningen av Covid-19.

Starten på en handelskrig ?

Er det en handelskrig?Absolutt opptakten til en. Det vil forsterkes etter hvert som flere flyselskaper kollapser og internasjonale markeder forblir lukkede, eller i beste fall usikre.

Peter Harbison, emeritusformann i det Sydney-baserte CAPA Center for Aviation.

Spenningene har vokst siden juli da EU kunngjorde planer om å tvinge flyselskaper til å utnytte 50 prosent av rettighetene sine eller miste dem til konkurrenter fra neste måned. Dette trekket gjeninnførte delvis konkurranseregler som hadde blitt frafalt da flyselskaper kjempet for å overleve pandemien. Men mens blokkens avgjørelse gjenspeiler en trafikkgjenoppretting som er godt i gang i Europas hovedsakelig kortdistansemarked. Protester fra asiatiske flyselskaper på at de vil bli urettmessig bli straffet fordi langdistanse-nettene vil ta mye lengre tid å komme seg.

Noen asiatiske luftfartsmyndigheter har allerede varslet europeiske flyselskaper om at de må fly minst 50 prosent av rutene, sier bransjekilder og risikerer politiske kamper om fremtiden til transportforbindelser som er viktige for global handel.

Singapore, en av flere asiatiske jurisdiksjoner for å stille opp tidligere urapporterte «gjensidighetsregler», har inkludert bestemmelsene for å sikre rettferdig behandling.

gjengjelde EUs strenge regler
Gjengjelde EUs strenge regler. Foto: Pixabay.

Gjengjelde EUs strenge regler om slots

Eks-verdensbankens administrerende direktør Kristalina Georgieva presset ansatte til å favorisere Kina i rapporten, sier etisk undersøkelse. I Asia er lange karantener fortsatt normen for reisende og flyselskaper som opererte bare 14 prosent av sin internasjonale kapasitet i 2019 i juli, langt under 46 prosent av 2019 -nivåene sett i Europa og 48 prosent i Nord -Amerika, International Air Transport Association ( IATA) data viser.

Cathay Pacific advarte i forrige måned offentlig om at den langsommere bedringen i Hong Kong betydde at den risikerte å miste verdsatte oversjøiske flyplass-rettigheter og skade byens knutepunktstatus.

Taiwans China Airlines og Korean Air Lines uttrykte bekymring for EU -reglene i uttalelser til Reuters, mens Singapore Airlines nektet å kommentere.

EU brøt med en global bransjeanbefaling og skjerpede regler for vinter programmet. Det går fra oktober til mars, etter tung lobbyvirksomhet fra lavprisselskaper som Ryanair, med store kort distanse nettverk ved europeiske flyplasser, hvorav mange er privatisert.

Vi er ikke lenger i umiddelbar sjokkfase. Vi er nå i en situasjon der markedet er stabilt. Men på mye lavere nivåer enn det vi var i 2019, men det er stabilt.

Aidan Flanagan, sikkerhets- og kapasitetssjef ved Airports Council International Europe.

Europakommisjonen sa i juli at 50 prosent bruksrate – ned fra 80 prosent i normal tid. Nivået ble lagt til 50 prosent for å sikre god bruk av infrastruktur, og til fordel for flyselskapene. Det ga også unntak slik at flyselskapene ikke trenger å nå 50 prosent mens strenge tiltak som karantene som gjør det vanskelig å gjennomføre flyvninger.

1 comment

  1. Once again ,stupid rules show up. Earlier eu decided the curve angels of cucumbers, now they demand airlines in closed countries, due to covid 19 regulations to fly at least 50 % of the flights, to keep their slots.
    How stupid is it possible to be, and short sighed

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

%d bloggere liker dette: