Flyselskap

Qatar Airways setter A380 i trafikk igjen

Foto: Qatar Airways.

Qatar Airways setter A380 i trafikk igjen. Enda raskere enn til og med selskapets administrerende direktør forventet. Superjumboene skal på vingene allerede fra begynnelsen av november 2021.

Fem av Gulf-selskapets A380 maskiner vil i utgangspunktet komme ut av møllposene for å tette et «hull» flyselskapets flåte. Dette for å takle økende etterspørsel, mens 13 av Airbus A350-flyene forblir parkert på grunn av påstander om overflate feil i skroget.

Imidlertid kan hele flåten av A380-superjumbo (10) være tilbake i luften i løpet av 2022, fordi flyselskapet jobber med å matche sin tidligere langdistanse kapasitet.

Pressefoto: Qatar Airways Group Chief Executive H.E. Mr. Akbar Al Baker

Jeg tror at vi i begynnelsen av november vil begynne å fly A380 igjen – For øyeblikket ser vi på mulighet for å sette fem i trafikk. Kanskje alle 10.

Akbar Al Baker,  administrerende direktør hos Qatar Airways i et eksklusivt intervju med Executive Traveler.

 

 

 

Qatar Airways hadde allerede bestemt seg for å avhende halvparten av sin A380-flåte allerede i 2019, og resten skulle også avhendes.

 

Qatar Airways har 8 First Class seter ombord på Airbus A380. Foto: Qatar Airways.

Qatar Airways setter A380 i trafikk igjen

Vi parkerte A380 -ene i starten av pandemien, og vi ville aldri fly dem igjen.

Han er godt klar over at han for bare fem måneder siden beskrev kjøpet av superjumboene som“ den største feilen ”i flyselskapets historie. På grunn av superjumboens tørst etter drivstoff og klima avtrykk. På den tiden sa han:

Jeg tror ikke det er et marked for dette flyet i overskuelig fremtid.

Men overskuelig fremtid tillot ikke at en fjerdedel av Qatars arbeidshest A350-flåte ble stående på bakken, beordret av landets sivile luftfartsmyndighet. Det etterlot Al Baker og Qatar Airways et nesten 4000 seters hull i flyselskapets passasjerkapasitet.

Prosessen med å restarte A380 programmet er er allerede i gang. Flyselskapet forbereder et grundig system for ingeniørkontroller, samt ansetter mange A380 -piloter som ble permittert i de første dagene av pandemien.