Flyselskap

Oman Air ønsker seg inn i oneworld -alliansen

Oman Air ønsker seg inn i oneworld
Foto: Oman Air / Boeing.

Det statseide flyselskapet Oman Air kunngjorde søndag sine planer om å søke medlemskap i oneworld alliansen og fortalte  at selskapet har bedt Gulf-flyselskapet  og Oneworld medlem Qatar Airways om å hjelpe dem. Oman Air ønsker seg inn i oneworld alliansen.

Oman Air sa at det hadde henvendt seg til Qatar Airways, hvis administrerende direktør Akbar Al Baker er styreleder i alliansen, for å få veiledning til søknadsprosessen.

Etter hvert som bransjen henter seg tilbake etter COVID, kommer flyallianser til å bli viktigere enn noen gang. Dette vil gi oss en utmerket global tilknytning, en sømløs reiseopplevelse og mer verdifulle lojalitetstilbud for våre kunder.

Oman Air talsperson til Reuters.

En talsmann for oneworld forteller at alliansen til enhver tid var i samtaler med potensielle medlemmer. Men at den ikke kommenterte spesifikke flyselskaper.

Etter hvert som flyselskapene henter seg inn igjen etter COVID-19, vil alliansene bli viktigere ved å tilby globale forbindelser. Ettersom flyselskapene endrer sine nettverk, mange med reduserte flåter sammenlignet med deres størrelse før COVID.

En talsperson for Qatar Airways henviste tidligere kommentaren til oneworld.

Det er 14 flyselskaper i oneworld -alliansen, inkludert Qantas, American Airlines og British Airways. Qatar Airways har direkte, og indirekte eierandeler i tre oneworld -medlemmer, inkludert British Airways og Cathay Pacific.

Oman Air flyr i dag til 34 destinasjoner, og planlegger å øke  til 44 destinasjoner i løpet av neste år (2022). Selskapet har 47 fly i sin flåte med 32 jetfly i drift.

Oman Air ønsker seg inn i oneworld

Om Oman Air

I mars 2007 bestemte regjeringen i Oman seg for å tilføre selskapet nødvendig kapital. Ved dette å øke sin eierandel i selskapet fra ca 33% til 80%t. Det ble også annonsert at Oman Air ville bli re-evaluere sine strategiske planer, med en mulighet for å komme seg inn i langdistanse-markedet. Dette kulminerte i en kunngjøring av regjeringen i mai 2007. Det innebar at selskapet ville trekke seg ut av Gulf Air, og vil i stedet konsentrere seg om å utvikle Oman Air. Oman Air startet sin langdistanse-ruter på den 26 november 2007 ved å lansere ruter til Bangkok og London.

Den 2. april 2007 kunngjorde Oman Air det hadde plassert en ordre hos Airbus for fem Airbus A330-fly for levering i 2009.  Leveransene startet i løpet av tredje kvartal 2009. I februar 2009 kunngjorde Oman Air intensjoner om å lease ytterligere 2 A330-200s fra Jet Airways. I løpet av Dubai Air Show i 2009, sluttet Oman Air Air også en ordre for fem Embraer 175 fly med ytterligere en opsjon på 5, som flyselskapet har mottatt fra 2011.

Mars 2010 ble Oman Air det første flyselskapet i verden til å tilby både mobiltelefon og Wi-Fi Internett-tjenester på utvalgte ruter. I november 2010, holdt Omani regjeringen en 99,8 prosent eierandel i flyselskapet.  2011, Oman Air vant Gold Award for «Airline of the Year» i Frankrikes Laurier d’Or du Voyage d’Affaires.