Flyselskapet SAS ble hardt rammet av Corona pandemien. Store deler av selskapet flåte ble parkert over natten etter at Statsminister Erna Solberg stengte landet torsdag 12. mars 2020. Nå har SAS opprettet nye datterselskaper som skal overta deler av produksjonen i nettverket deres. Det gjør at oppsagte piloter med lovnad om re-ansettelse må søke på sine «egne» jobber. Nå vurderer SAS piloter å trekke flyselskapet for retten.
Saken ble debattert som hovedoppslag i fredagens #DAX18 sending i NRK.
Vi har ikke lovet noen jobben tilbake, men en re-ansettelsesrett i SAS Scandinavia, og der er det ikke behov for folk.
Eivind Bjurstrøm, direktør, planleggingstjenester i SAS.
SAS lovte gjenansettelse – svikter ansatte
Under en luftfartsdebatt i regi av LO Luftfart og Norsk Flygerforbund under Arendalsuka i august fikk Norges-sjef Kjetil Håbjørg spørsmål om SAS vil re-ansette oppsagte skandinaviske medarbeidere når luftfarten tar seg opp, eller om selskapet vil finne andre måter å ansatte billigere arbeidstagere fra andre land på. Håbjørg svarte at selskapet gjerne vil ha tilbake de som har vært ansatt i SAS. Men det ble ikke sagt noe om at de må søke på jobbene sine på nytt.
Ny flytype – ny type-rating
De selskapene som Bjurstrøm omtaler er SAS sine nye datterselskap SAS Link og SAS Connect. Der skal SAS fly med Airbus. Det står i stillingsannonsen at det er et krav at pilotene må ha sertifikat for å fly denne flytypen.
Den oppsagte piloten Anders Eckermann Eikeland som stilte i #DAX18 er derfor ikke kvalifisert til å søke på jobben da han ikke har denne type-ratingen.
Det er ingen av oss oppsagte norske piloter som er kvalifisert. Om vi skal få den jobben må vi kjøpe ett kurs til mellom NOK 400.000 til 500.000.
En type-rating er en lisens-sertifisering av en pilot for å fly en bestemt flytype som krever ytterligere opplæring utenfor omfanget av den opprinnelige lisensen og opplæring i spesifikk flytype.
Norsk flygerforbund kaller det et løftebrudd
Fagforeningene mener dette er et løftebrudd, og vurderer å stevne SAS for retten.
Vi mener at SAS bryter retten til re-ansettelse. Dette er brutt fordi det er en re- ansettelsesrett i SAS Scandinavia, i stedet for å ta disse tilbake i SAS Scandinavia, lager de en ny selskapsstruktur som består av datterselskaper. Totalt bryter det med et seriøst og anstendig arbeidsliv.
Aleksander Wasland, nestleder i LO-forbundet, Norsk Flygerforbund.
Kilder: NRK, NTB kommunikasjon og LO.