Flyselskap

WOW: Kabinansatte tjener opp mot MNOK 1,3 i USA

Foto: American Airlines.

En kabinansatt hos American Airlines deler med Business Insider at noen av kollegene hennes tjener opptil 1,3 millioner kroner i året takket være overtid. Hvor mye penger tjener en kabinansatt «over there»?

Den 36 år gamle flyvertinnen som har valgt å være anonym, men har jobbet hos American Airlines i seks år og gir åpenhjertig innsikt i hvor mye senior-kabinansatte som arbeider mye overtid kan tjene:

Jeg tjener rundt 42 200 kroner i måneden hvis jeg jobber 18 dager i den aktuelle måneden. Hvis jeg påtar meg litt overtid, går det mot 59 000 kr i måneden. Det er noen flyvertinner, vi kaller dem «senior mamas», som jobber 150 til 200 timer i måneden til opptil 582 kroner per time. For meg er det absurd, men de tjener rundt 1,3 millioner kroner i året.

I motsetning til piloter som har en begrensning til å fly 100 timer per måned, kan ansatte i kabinen arbeide langt flere timer. Dette gjelder i USA.

Valg av ruter «bidding» alle regulert av av ansiennitet, legges inn rundt 12.-15. i måneden før. Neste måneds skiftplan slippes rundt den 18.. Dermed kan senior kabinansatte sikre seg mer lukrative langdistanseruter, som gir mange timer og er relativt enklere enn å jobbe innenlands turer.

 

Foto: Pixabay.com.

Kabinansatte tjener opp mot MNOK 1,3 i USA

Hva synes du for eksempel er enklere? Jobber du en flytur fra Los Angeles til Sydney (15 timer) eller syv rundturer mellom Los Angeles og San Francisco?.  Ansiennitet tillater kabinansatte å holde dette, og det er derfor du ofte ser de samme crewet på de samme rutene.

Amerikanske kabinansatte får generelt bedre betalt enn kollegene i Asia, Europa, Afrika, Australia eller Sør-Amerika. Etablerte flyselskaper som American, Alaska, Delta og United betaler best, med de høyeste kabinansatte som tjener femsifret lønn selv før potensiell overtid. Lavpris-selskaper (LCC) kan tilby lavere priser ved å betale kabinansatte mindre. For eksempel tjener en senior kabinansatt hos Frontier Airlines omtrent halvparten av det en kabinansatt hos United tjener.

Illustrasjonsfoto: SAS.

I Europa er det angivelig at flyvertinner for SAS som er best gasjert. Fortsatt mindre enn sine amerikanske kolleger, med senior kabinansatte hos de store flyselskapene som Air France, British Airways, KLM og Lufthansa som tjener mindre.