Flyselskap

Antall passasjerer med SAS fortsetter å øke i oktober

Antall passasjerer med SAS til Kanariøyene vinterens trafikkprogram
📷 Foto: Privat.

I oktober fløy 1,4 millioner passasjerer med SAS, en økning på over 130 % sammenlignet med samme måned i fjor. Etterspørselen fortsetter å øke og det samme gjør SAS sin kapasitet, som var 100 % høyere enn samme måned i fjor. Kabinfaktoren i oktober var 62 %, en forbedring på 23 prosentpoeng sammenlignet med oktober i fjor. Antall passasjerer med SAS fortsetter å øke i oktober.

Det er positivt å se at antall reisende fortsetter å øke også etter sommersesongen og at billettsalget øker. I oktober økte antall passasjerer som flyr med SAS med over 250.000, sammenlignet med september. Oppgangen fortsetter og både kapasitet og kabinfaktor er høyere denne måneden. Vi står fortsatt overfor utfordringer og en uforutsigbar fremtid, noe som gjør det ekstremt viktig å forbli konkurransedyktig. Vi må være fleksible for å kunne møte endringer i kundenes etterspørsel i fremtiden.

Anko van der Werff, konsernsjef i SAS.

Den regulære flytrafikken fraktet 1,35 millioner passasjerer, med en fyllingsgrad på 60,2 prosent. Dermed var nær fire av ti seter fortsatt tomme.

gjenåpner Norwegian sikrer leasing Antall passasjerer med SAS
Antall passasjerer med SAS endte på 1,4 millioner mot 1,2 hos Norwegian. 📷 Pressefoto: Norwegian.

Bedre hos konkurrenten Norwegian

Til sammenligning hadde flyselskapets hovedkonkurrent i det norske markedet, Norwegian, 1,2 millioner passasjerer i oktober. Det fylte i snitt opp 82,7 prosent av setene i Norwegians fly i perioden. SAS hadde 1,1 millioner reisende i foregående periode, i september. Det ga en fyllingsgrad, eller kabinfaktor, på 52,8 prosent.

Antall passasjerer med SAS øker – dårligere nøkkeltall

Kapasiteten til SAS regulære trafikk, målt i tilgjengelige setekilometer (ASK) var opp 93,5 prosent i oktober, sammenlignet med samme måned i fjor. SAS Gruppens valutajusterte yield var ned 9,6 prosent i oktober til 1,11 svenske kroner. Valutajusterte passasjerinntekter (PASK) var i perioden opp 45,7 prosent til 0,67 SEK sammenlignet med samme måned året før. Yielden i svenske kroner uten valutajusteringer var ned 8,2 prosent, mens PASK var opp 48,1 prosent.

Yield, fyllingsgrad og setekilometer

  • Yield angir inntekten per fløyet passasjerkilometer, eller sete med passasjerbelegg.
  • Fyllingsgraden, eller kabinfaktoren, angir hvor stor andel av flyets seter som er blitt booket. I et fly med 200 seter og en kabinfaktor på 77 prosent vil det dermed være 154 seter med passasjerer. Jo høyere fyllingsgrad, jo bedre.
  • Total kapasitet (ASK) angir hvor mange setekilometer selskapet har fløyet i en periode. Flyr et fly på 200 seter én kilometer har man produsert 200 setekilometer.
  • Inntektsgivende setekilometer (RPK) er antallet setekilometer fløyet der man hadde passasjerer i setene.
  • Deler man RPK på ASK får man fyllingsgraden.
  • Man kan videre regne seg frem til selskapets billettinntekter ved å gange yielden med inntektsgivende setekilometer (RPK).
  • Enhetsinntektene målt ved PASK, er passasjerinntektene delt på tilbudte setekilometer (ASK). Her bruker SAS kapasiteten (ASK) i den regulære trafikken.