Flyselskap

Sunclass Airlines har bestilt et nytt fly

Sunclass Airlines
Foto: Airbus | Dreamstime.

Etterspørselen etter langdistansedestinasjoner gjør at Sunclass Airlines nå faser inn nok en langdistansemaskin i flåten. Med base på Arlanda kan dette bety behov for å rekruttere flygende personell.

Etterspørselen etter lengre reiser øker nå ettersom restriksjonene oppheves i stadig flere land. Vings vinterprogram for neste år, altså 2022/2023, inkluderer igjen Mexico, Jamaica, Aruba og Vietnam.

Dette stiller igjen krav til økt flykapasitet og Sunclass Airlines utvider derfor sin flyflåte med en helt ny A330-900neo. Airbus har vanligvis flere års ledetider ved bestilling av nye fly, men i kjølvannet av pandemien der mange flyselskap kansellerte bestillinger, har Sunclass Airlines fått muligheten til raskt å få en ny maskin inn i flåten. Den nye A330-maskinen bygges for tiden i Toulouse og skal etter planen leveres i november neste år, med trafikkstart de første dagene av desember. Sunclass finansierer det nye flyet gjennom en tolvårig leasingavtale med Air Lease Corporation.

Vi har med stor interesse fulgt utviklingen av A330 NEO, og det er imponerende å se hvordan Airbus har forbedret den allerede fantastiske A330, som vi elsker å fly. At NEO står for New Engine Option sees tydelig med den revolusjonerende Rolls Royce Trent 7000-motoren. Et annet eksempel på teknisk utvikling er de nydesignede vingene. Det er disse to tingene som gjør det så mye mer drivstoffeffektivt å fly.

Niels Mikkelsen, sjefpilot hos Sunclass Airlines.

Sunclass Airlines har bestilt et nytt fly

Den tolvårige avtalen innebærer at flyene skal bytte mellom langdistanseruter om vintrene og mellomdistanse til Middelhavet om sommeren. I sommerversjonen er kabinen konfigurert med 385 seter og en pitch på 30 tommer. Når langdistansetrafikken så starter settes det opp en premium-kabin med 34-tommers pitch og en kabin med 84 premium og 289 economy.

Med de nye flyene vil vi kunne tilby passasjerene våre en enda bedre flyopplevelse, men fremfor alt tar vi med Neon et viktig steg i vårt bærekraftsarbeid som vi får grunn til å komme tilbake til om kort tid. Årets vinterslipp er den tidligste noensinne hvor vi ønsker å møte etterspørselen fra mange av våre kunder som allerede ønsker å sole seg neste vinter. De karibiske reisemålene er veldig populære og etterspurte, så at vi igjen kan se vestover føles veldig gøy.

Claes Pellvik, kommunikasjonssjef i Ving.

Den nye maskinen vil være stasjonert på Arlanda og primært utplassert på destinasjoner i vest. Den dominikanske republikk, Mexico, Vietnam, Jamaica og Aruba. Unntaksvis vil den også fly til Thailand, men den delen er for det meste forbeholdt de eksisterende A330-ene som er i flåten.

– Historisk sett har langdistansetrafikken vår vært størst på Arlanda. En av de planlagte turnusene blir Arlanda – Kastrup – Puerto Rico, fortsetter Claes Pellvik.
Ettersom flyet er stasjoner ved Stockholm Arlanda, er det mest sannsynlig også behov for rekruttering av både piloter og kabinpersonale. Flyselskapet regner for tiden på hvor mange nye ansatte det kan bli, hovedsakelig i vintersesongen, noe som krever en større mannskapsbase.