Flyselskap

SAS starter regulær trafikk med Airbus A321LR ruter til USA

SAS starter regulær
Foto: Andy Prhat / SAS.

SAS starter regulær rutetrafikk med Airbus A321LR fra i dag, 4. februar, nesten to måneder tidligere enn planlagt.

A321LR vil fly mellom København og Washington Dulles. SK925 vil reise fra Danmark kl. 11.45 og ankomme USA kl. 15.15 lokal tid. Retur, SK926 forlater Dulles kl. 17.15 og kommer hjem kl. 07.15 neste dag.

Den følger flyselskapets langdistanseprøve av flyet på samme rute 22. desember. Den første ordinære ruten settes i drift nesten to måneder tidligere enn tidligere forventet. Den var mulig å bestille fra 27. mars 2022, og ruteendringen til fredag 4. februar ble foretatt i midten av januar.

SAS Plus på A321LR hos flyselskapet. Fram til midten av januar hadde SAS planlagt at A321LR skulle fly fra 27. mars, den første datoen for luftfartens sommersesong. Nå vil den operere regelmessig fra 4. februar.  Foto: Andy Prhat/SAS.

Flytiden til Washington har en blokktid på ni timer og 30 minutter. Det er 35 minutter lenger enn Airbus A330-300 den erstatter, ettersom mindre fly cruiser i lavere hastighet. Vindpåvirkningen er slik at på vei tilbake er den bare fem minutter lenger.

SAS har i dag to A321LR-er

De to maskinene er registrert SE-DMO (levert i oktober 2020) og SE-DMR (september 2021), med en tredje (SE-DMS) som skal leveres senere. Med bare 157 seter er de relativt premium-tunge – akkurat det som trengs for langdistanse smalkroppsservice for å kompensere for høyere setemil-kostnader.

SAS Business Class på A321LR –  Foto: Andy Prhat/SAS.

Flyet har 22 flate seter i SAS Business, 12 seter i SAS Plus (premium økonomi), og 123 i SAS Go. Det er uvanlig å se en premium økonomi på langdistanse narrow body fly.

SAS starter regulær trafikk med A321LR til USA

SAS betjener for tiden København-Dulles tre ganger i uken. I februar vil A321LR operere to av disse tre rotasjonene (på fredager og søndager, men ikke på onsdager) for bare åtte tur/retur denne måneden. Ting vil snart endre seg, med introduksjonen av København til Newark og Boston 27. mars. Det er den første dagen av sommersesongen for luftfarts industrien.

I den første uken av sommeren (27. mars-2. april) har SAS 40 A321LR rundturer som kan bestilles: en gang daglig til Dulles og Newark, og seks ukentlige til Boston. Boston og Dulles vil nesten utelukkende være ved smalkroppen, selv om A330-300 dukker opp igjen i oktober. Det er så langt unna at mye kan endre seg. Newark vil i mellomtiden dobles til to ganger daglig fra 27. mars. A330 vil betjene topptiden midt på dagen, med A321LR utplassert på tidlig kveldsavgang.

I denne første uken er ruteplanen som følger med alle tider lokalt. Det vil kreve tre operative fly, så forvent at det tredje eksemplet blir levert snart.

SAS starter regulær

København til Washington Dulles: SK925, 12:00-15:00; retur: SK926, 17:15-07:35+1
København til Boston: SK927, 12:30-14:55; retur: SK928, ​​17:15-06:45+1
København til Newark: SK901, 18:15-21:05; retur: SK902, 23:30-13:20+1
Illustrasjon: greatcirclemapper.com

SAS starter regulær
Foto: Airbus Press @Twitter

Økonomien til langdistanse A321

I 2020 så anna.aero og RDC Aviation på Aer Lingus’ A321neos versus A330-300s. Den fant at narrow-body skulle øke flyselskapets langdistanseytelse, med utplassering spesielt fornuftig på tynnere eller mindre konkurransedyktige ruter, eller på mindre krevede tider på dagen.

Den viste at A321 krever 41 % færre passasjerer for å nå breakeven (ved 85 % setelastfaktor). Fordi A321 åpenbart er mye mindre, vil den ha en 15 % høyere sete-mile-kostnad, noe som nødvendiggjør en 15 % høyere gjennomsnittspris for å oppnå breakeven. Enhetskostnadsøkningen vil imidlertid bli oppveid av en ca. 50 % lavere fast/variabel kostnad per sektor