Flyselskap Økonomi

SAS fremskynder resultat rapportering for FY 2021

SAS fremskynder resultat rapportering
SAS fremskynder resultat rapportering for FY 2021. Foto: SAS.

Flyselskapet SAS  – Scandinavian Airlines meddelte børsen at selskapets årsresultat vil fremlegges en uke før planlagt “Financial Calendar”. SAS fremskynder resultat rapportering for FY 2021.

SAS rapporterer regnskapene i avvikende regnskapsår, og skulle etter planen offentliggjort rapporten for første kvartal 1. mars. Regnskapene omfatter driften i månedene november, desember og januar. Flere medier har rapportert om “high-cash burn”, på godt norsk at selskapet månedlig “spiser” av egenkapitalen.

I flere sosialemedier diskuteres det om dette kan sammenfalle med Lufthansa “Financial Calendar” ?. Lufthansa AG har følgende kalender oppføringer for 2022. Motpolen i diskusjonen er at styret i SAS har besluttet å selge ut lojalitetsprogram SAS Eurobonus . Programmet har vært verdsatt til flere milliarder.

Skjermdump: Lufthansa.com

Nei, ikke første frieri…

Det er ikke første gang at Europas største flyselskap har snust på oppkjøp av det skandinaviske flyselskapet. Det har i mange år vært spekulasjoner om at Lufthansa skulle kjøpe SAS. Noen ganger har det vært nærmere enn andre, og senest for omlag 6 år siden begynte virkelig ryktene å svirre etter en artikkel publisert av Reuters. Konsernsjefen hos Lufthansa Carsten Spohr, bekreftet i et intervju med Sveitsiske Bilanz i september i 2016 at de så på muligheten for å gjøre det. Den midlertidige konklusjonen var det at mulighetene og risikoen ikke rettferdiggjorde et oppkjøp.

I 2017 sa Jacob Pedersen;

At Lufthansa kjøper SAS har aldri – i løpet av de 12 årene jeg har dekket SAS – vært så usannsynlig som det er nå.

Jacob Pedersen, analysesjef i Sydbank til bransjenettstedet Check-in.dk.

Analytiker: Usannsynlig at Lufthansa kjøper SAS

SAS fremskynder resultat – kassen er snart tom…

Mens kontantene flyr ut av kassen til SAS er det ikke mange muligheter igjen.

Selskapet har en rentebærende gjeld på 27 milliarder kroner mot Norwegians 1,5 milliarder. SAS er enten tvunget til å bli kjøpt opp av en rik “onkel” eller “tante”, alternativt selge unna eiendeler. De fleste av flyene til SAS er leaset, så hva der de bokførte verdiene i selskapet?. Fremtvinger dette et salg av lojalitetsprogrammet eller har styret i SAS besluttet å selge selskapet til Lufthansa på denne ukens styremøte?.

 Om det er akkurat nå eller om et halvt år, det er vanskelig å si. SAS må jo få den danske og svenske regjeringen opp på bagasjebåndet også.

Den svenske og danske staten bidro med sine andeler i SAS’ refinansiering høsten 2020, da det ble hentet inn 14,3 milliarder svenske kroner i ulike finansielle instrumenter. Analytiker Jacob Pedersen i Sydbank.