London Heathrow lufthavn har gjenåpnet terminal 4 to år etter at den ble stengt på grunn av koronaviruspandemien.
Terminalen har holdt stengt for passasjerer siden mai 2020 da internasjonale reiserestriksjoner reduserte mengden passasjerer. Stengingen førte til at flyselskaper som Air France, Etihad og KLM flyttet til terminal 2.
Piccadilly line på undergrundsbane vil fra nå også betjene terminal 4 i det offentlige transportnettverket. Qatar Airways vil være de første til å flytte, etterfulgt av rundt 30 andre flyselskaper i løpet av neste måned.
Flyselskaper som skal flytte til terminal 4 inkluderer:
- Air Algerie
- Air Astana
- Air Malta
- Air Mauritius
- Air Serbia
- Aserbajdsjan Airlines
- Bulgarian Air
- El Al – Israeli Airlines
- Etihad Airways
- Gulf Air
- ITA Airlines
- Kenya Airways
- Korean Air
- Kuwait Airways
- Malaysian Airlines
- Omanair
- Qatar Airways
- Royal Air Maroc
- Royal Brunei
- Saudi Arabia Airlines
- TAROM
- Tunis Air
- Uzbekistan Airways
- Vietnam Airlines.
Heathrow-sjef sa at gjenåpning av terminal 4 vil gi flyplassen «ekstra plass».
For å sikre en sømløs reise vil vi sørge for at kollegaer fra hovedkontoret er i terminalene og hjelper passasjerer. Passasjerer kan også hjelpe oss med å hjelpe dem ved å gjøre seg klar til reise før de ankommer flyplassen, ved å sjekke terminalen deres på forhånd, fylle ut alle reisepapirer hjemme og gjøre håndbagasjen klar for sikkerhetskontroll.
John Holland-Kaye, CEO Heathrow Airports.
Gjenåpningen av Terminal 4 kommer etter at Heathrow avslørte at passasjertallet på flyplassen steg til 5,3 millioner i løpet av mai.
Om London Heathrow
Heathrow ble grunnlagt i 1930-årene som Great Western Aerodrome på en eiendom kjøpt inn fra presten i Harmondsworth. Flyplassområdet var på den tid en privat flystripe eid av Fairey Aviation, og ble mest brukt til testflyvninger. Den fikk noe senere navn etter landsbyen Heathrow, som ble fullstendig fjernet for å gi plass til en større lufthavn. Den opprinnelige flyplassen lå omtrent der terminal 3 ligger i dag, men hadde ingen kommersiell trafikk, og Croydon lufthavn fortsatte den tid å være Londons hovedflyplass.
31. mai 1946 ble Heathrow lufthavn åpnet fullt ut for sivil trafikk. Innen 1947 var de nye rullebanene ferdigstilte. De gamle banene var bygget for propellfly, og de var derfor korte. Den første betongblokken i en moderne rullebane ble lagt av dronning Elizabeth II i 1953. To år senere åpnet hun den første terminalbygningen, som i dag er terminal 2. Dagens terminal 3 ble tatt i bruk kort tid etter. Plasseringen av disse, midt på området, har senere gjort det vanskelig å utvide. Grunnen til at man la dem slik var at man ikke regnet med noe særlig behov for parkeringsplasser, ettersom de som hadde råd til å fly på den tiden også hadde sjåfører.
I 1977 ble Londons undergrunnsbane utvidet til Heathrow. Terminal 4 ble bygget et stykke unna de tre eldre terminalene, som åpnet i 1986, og ble basen til British Airways. I 2008 åpnet så Terminal 5, Heathrows største terminal, som ble den nye basen til British Airways.