Flyselskap raser etter at Amsterdam Schiphol lufthavn sier at kapasiteten må kuttes av 13 500 passasjerer hver dag.
Det nederlandske flyselskapet KLM reagerte kraftig etter at Amsterdams Schiphol-flyplass sa at passasjertallet i sommerferien må reduseres med rundt 13 500 seter per dag på grunn av mangel på sikkerhetspersonale som har skapt kaos siden påske.
I et forsøk på å unngå farlig overbelastning i terminalene, har Schiphol informert flyselskapene at det kunstig vil begrense antallet passasjerer som får passere flyplassen. Tiltakene er satt til å gjelde til slutten av august. En talsperson for Schiphol lufthavn sa at med mindre kapasiteten proaktivt ble kuttet, ville passasjerer rett og slett ende opp med å miste avgangene sine på grunn av forsinkelser ved sikkerhetskontrollene.
Å ikke gripe inn vil bety uhåndterlige køer og mange reisende vi miste avgangene sine. Det ville føre til utrygge situasjoner for både reisende og ansatte. Mye er mulig på Schiphol denne sommeren, men ikke alt. Å sette en grense nå betyr at det store flertallet av reisende vil kunne reise fra Schiphol på en trygg og ansvarlig måte.
Dick Benschop, President & CEO at Royal Schiphol Group.
Kapasitetstaket betyr at flyselskapene kan måtte fly med tomme seter eller kansellere avganger.
Flyselskap raser
KLM fortalte torsdag at de støtter tiltakene for å gjøre hendelsene med kaos som har ødelagt Schiphol de siste ukene til en saga blott, men at kunstige kapasitetsbegrensninger var svært skadelige.
Flyselskapet sa at det motvillig ville samarbeide med kapasitetstaket fordi det er «viktig å gi passasjerene klarhet så raskt som mulig». Schiphol som sliter med å rekruttere nye mennesker til sikkerhetskontrollen. Flyplassen forteller at det maksimale antallet passasjerer flyplassen kan takle neste måned vil være begrenset til 67.500. I august håper flyplassen å ha flere sikkerhetspersonell på nett og vil øke kapasiteten til 72 500 passasjerer per dag.
I gjennomsnitt vil antall ledige plasser måtte reduseres med 13 500 per dag. KLM er imidlertid fortsatt optimistisk om at eksisterende bestillinger ikke må kanselleres i «stor skala».
For to uker siden ble KLM tvunget til å fly tilbake til Amsterdam tomme fra europeiske destinasjoner. Bakgrunnen var dårlig vær og nødreparasjoner på rullebanen betydde at flyplassen allerede hadde kapasitet og ikke kunne håndtere flere passasjerer.
Flyplasser over hele Europa har advart om potensialet for forstyrrelser gjennom sommersesongen. Problemene er konsentrert ved sikkerhetskontroll og grensepassering.