Flyselskap

Oman Air får bli med i oneworld alliansen

Oman Air får bli med
Foto: Oman Air.

Oman Air vil slutte seg til oneworld®-alliansen, og ytterligere styrke den fremste flyselskapsalliansens ledende posisjon i Midtøsten.

Med base i Muscat, ble Oman Air valgt som oneworld-medlem i Doha av oneworlds styret . Styret består av administrerende direktører for alle oneworld-medlemsflyselskapene. oneworld-medlem Qatar Airways vil fungere som sponsor for Oman Airs inntreden i oneworld, og gi veiledning og støtte etter hvert som flyselskapet integreres i alliansen.

Oman Air forventes å bli implementert i oneworld i løpet av 2024. Deretter vil det gi hele spekteret av oneworld-fordeler til kunder som reiser på rutene deres. Medlemmer av Oman Airs Sindbad frequent flyer-program vil kunne tjene og løse inn miles på alle oneworld-medlemsflyselskaper, med toppnivåmedlemmer som mottar tilleggsfordeler, inkludert loungetilgang når de reiser med andre oneworld-medlemmer.

Oman Air får bli med
Oman Air Business Class. Foto: Oman Air.

Oman Air får bli med i oneworld alliansen

Med Oman Airs medlemskap i oneworld vil gi enda flere flyreiser og destinasjoner til kunder som planlegger globale reiser på tvers av alliansens medlemmer. Noe som gjør oneworld til den eneste globale flyselskapsalliansen med tre medlemmer i Midtøsten etter Qatar Airways og Royal Jordanian.

Oman Airs innmelding vil legge til nye destinasjoner til oneworld-nettverket. Dette inkluderer Duqm og Khasab i Oman og Chittagong (Bangladesh). oneworld Emerald, oneworld Sapphire og premium cabin-kunder vil også få tilgang til tre Oman Air-lounger i Muscat, Salalah og Bangkok.

Historien bak selskapet

Oman Air kan spores helt tilbake til 1970, da Oman International Services (OIS) ble etablert. Selskapet ble en leverandør av sivil luftfart bakketjenester på Beit Al Falaj Airport. I 1972 flyttet OIS sin virksomhet til den nye terminalen på Seeb internasjonale lufthavn. Selskapet overtok Gulf Air propell-divisjon i 1977, før etableringen av Aircraft Engineering Division i samme år. På grunn av raskt voksende sivil luftfart i Oman, bygde OIS  flere anlegg – inkludert hangarer, verksteder og in-flight catering –  for å tilfredsstille den økte aktiviteten.

I 1981 ble Oman Aviation Services omdannet til et aksjeselskap. OAS kjøpte også 13 fly fra Gulf Air, slik at selskapet kunne erstatte sine turboprops Fokker 27-600 med -500 serien. Året etter begynte Oman Aviation Services i fellesskap med Gulf Air «jet-flyvninger»  til Salalah. I perioden fra 1983 til 1993 selskapet kjøpte nye fly inkludert Cessna Citation, og nye lokaliteter for å kunne tilby et bedre produkt.

Oman Air får bli med
Foto: Wikimedia Commons.

Nytt flyselskap i 1993

I 1993 blir nye Oman Air stiftet. Flyselskapets spede start var i mars 1993, da selskapet «wet-leaset» en Boeing 737-300 fra Ansett Wide Aviation Services (AWAS) og fløy fra Muscat til Salalah. Samme år i ble flyselskapets første internasjonale rute satt opp til Dubai, også ved hjelp av en Boeing 737-300. Flyruter til andre destinasjoner fulgte raskt etter, Trivandrum  startet i november, Kuwait og Karachi i januar 1994, og Colombo i oktober samme år.

I 1995 foretok selskapet nok en «Wet-Lease» avtale om to Airbus A320 fra Region Air fra Singapore som erstatning for B737. I fra 1995 til 1997 ble ruter til Mumbai, Dhaka, Abu Dhabi, Doha og Chennai startet opp.  Mot slutten av oktober 1998 innvilges Oman Air  medlemskap av IATA.

Oman Air utvikling siden 2000-tallet

I mars 2007 bestemte regjeringen i Oman seg for å tilføre selskapet nødvendig kapital. Regjeringen økte sin eierandel i selskapet fra ca 33% til 80%. Det ble også annonsert at Oman Air ville bli re-evaluere sine strategiske planer. Muligheten for å etablere seg i langdistanse-markedet. Dette kulminerte i en kunngjøring av regjeringen i mai 2007. Det innebar at selskapet ville trekke seg ut av Gulf Air, og vil i stedet konsentrere seg om å utvikle Oman Air. Oman Air startet sin langdistanse-ruter på den 26 november 2007 ved å lansere ruter til Bangkok og London.