Flyselskap

Fraktmarkedet gir Norse Atlantic et forsprang

Fraktmarkedet gir Norse Atlantic et forsprang
Fraktmarkedet gir Norse Atlantic et forsprang. Foto: Widerøe

En uke etter jomfruflyvningen mellom Oslo og New York, er to av rutene til USA kjører igang.. Flere vil bli lagt til senere i sommer. Allerede nå ser flyselskapet at fraktmarkedet gir Norse Atlantic et solid tillegg  i inntekter, og har gitt økonomien et forsprang. Fra neste år regner flyselskapet med å gå med overskudd.

Forrige uke gikk jomfruturen fra Oslo til New York. Siden den gang har også ruten til Fort Lauderdale gått og Norse Arlantic har nå startet det som administrerende direktør Tore Larsen er et nytt kapittel når det gjelder å fly billig over Atlanterhavet.

Egentlig skulle premieren ha funnet sted allerede mot slutten av fjoråret, før den store reiseperioden over jul og nyttår, men flyselskapet valgte å vente og la markedet stabilisere seg ytterligere. Etter alt å dømme var det et klokt valg. I tillegg til den, ifølge Norse, overraskende gode bookingsituasjonen, spesielt fra USA til Norge og Europa, har frakten vist seg å gi flyselskapet et økonomisk forsprang. For det første er det den uendelige etterspørselen etter «sjømat», altså norsk laks og norsk sjømat, som allerede fyller lasterommet. Premiereturen til New York bar rundt 20 tonn laks i lasterommet.

 Vi har mye høyere inntekter på flyfrakt enn vi hadde forventet.

Tore Larsen til dn.no.

Fraktmarkedet gir Norse Atlantic et forsprang

Dette skyldes igjen pandemien og at fraktmarkedet fortsatt har stor etterspørsel etter kapasitet, som i mange tilfeller egentlig ikke har tid. Det fortsatt sterke fraktmarkedet var også årsaken til at Norwegian før trafikkstart endret til de to regionale og billigere flyplassene, Stewart nord for New York og Ontario utenfor Los Angeles til JFK og LAX hvor det var mulig å håndtere fraktvolumene som nå viser seg. å være en realitet.

Norse Atlantic har ennå ikke trafikktillatelse for flyvninger mellom Storbritannia og USA. Så når den nye ruten fra London til New York starter, blir det som en svingete linje fra Oslo, via Gatwick til JFK. Det jobbes også med å allerede før vintersesongen i år ha startet et samarbeid med et eller annet flyselskap. Mest sannsynlig Norwegian – for å mate passasjerer til langdistanserutene.

Etter en drøy uke med drift er framtidstroen stor. Konsernsjef Tore Larsen forventer lønnsomhet innen utgangen av 2023, når det første hele året med trafikk er gjennomført.