Flyselskap

Kapasitetsskvis: Lufthansa overveier A380 eller innlån av Boeing 777-300ER

A380 – Lufthansa. Lufthansa on Twitter.

Oppdemmet reise etterspørsel etter pandemien har gjort at Lufthansa ser etter mer kapasitet for å tilfredsstille etterspørselen. Lufthansa overveier A380 reaktivering eller innlån av Boeing 777-300ER.

Lufthansa ser ut til å stå overfor mangel på kapasitet på grunn av oppdemmet reise-etterspørsel forårsaket av lettelser i pandemiske reiserestriksjoner. Flyselskapets administrerende direktør vurderer tilsynelatende noen få kortsiktige alternativer. Inkludert reaktivering av Airbus A380 eller introduksjon av Boeing 777-300ER gjennom et tilbud om whitetails fra Boeing.

Pressefoto: Lufthansa.

Gjenoppliver A380s etter to års lagring

I mars og april 2020 parkerte Lufthansa sin flåte på 14 Airbus A380 til lagring. Høyst usikkert på om de noen gang ville komme tilbake til aktiv drift. En rekke rapporter i løpet av de siste to årene indikerte at det var usannsynlig at det tyske flyselskapet ville reaktivere noen av superjumboene.

De var rett og slett for dyre i drift – spesielt med så mange i bransjen som estimerte en full bedring til pre-pandeminivåer med bare 2023 eller 2024. Selv så sent som i april i år dementerte flyselskapets administrerende direktør på at superjumboene ikke ville komme tilbake. Den raskere enn forventet gjenopphentingen av langdistanse-markedet reiser har imidlertid ført til at Lufthansa ønsker å sikre kapasitet for å møte etterspørselen.

Ifølge det tyske-nettstedet  Aero.de bemerket Lufthansa-sjef Casten Spohr i mai at han var åpen for å ta noen A380-er i bruk igjen hvis etterspørselen tilsier det. En ‘innsider’ på det tyske luftfartsmedienettstedet legger til at Lufthansa overveier reaktiveringen av fire til åtte A380-er fra sin nåværende lagrede flåte på 14, ettersom de seks andre skal returneres til Airbus i oktober 2022. I påvente av en snarlig retur, Kilden bemerker at jetflyene vil bli brukt til nordamerikansk trafikk.

En talsperson for flyselskapet nektet å kommentere spekulasjonene.

Lufthansa overveier A380 vs.Boeing 777-300ER Whitetails. Foto: Boeing.

Boeing-tilbudet som også er på bordet…

Mens Lufthansa har sine lagrede A380-er tilgjengelig for bruk, gir Boeing også flyselskapet en annen mulighet. Igjen, informasjon innhentet fra Aero.de indikerer at den amerikanske flyprodusenten har tilbudt Lufthansa fire til seks 777-300ER. Disse jetflyene er “whitetails” – jetfly som ble droppet av kunder etter at bestillingen deres ble lagt inn, men også etter at monteringen ble igangsatt.

fly Lufthansa First Class

Vi kan tenke oss at dette tilbudet, hvis det stemmer, ville være en form for kompensasjon for selskapets flerårige forsinkelse med å bringe 777-9 i drift. I følge Aerotime Hub hadde Lufthansa opprinnelig forventet å begynne å ta imot jetflyene i 2021. Nå, i et forsøk på å justere forventningene midt i sertifiseringsforsinkelser, justerer Boeing sine tidsanslag for programmet.

Som tidligere nevnt skyver selskapet flyets sertifiserings dato tilbake til slutten av 2024. Tidligste produksjon vil sannsynlig skje i tidlig i 2025. Hvis disse datoene er nøyaktige estimater, vil de representere en minimum fire års forsinkelse for Lufthansa. Selv om flyselskapet kan ha hatt det bra med en forsinkelse inn i 2022, har stigningen i reiseetterspørselen sannsynligvis ønsket at i det minste noen av 777-9-flyene deres var klare til å fly.

Lufthansa har bestilt Boeing 777-9, men blir nok tidligst levert i 2025. Foto: Boeing / Lufthansa.

Et vanskelig valg

Det er morsomt hvordan det, selv på “brukte” flymarkedet, også handler om å velge mellom Airbus og Boeing. På den ene siden er A380-ene lett tilgjengelige, tilbyr utrolig mye kapasitet og er allerede i Lufthansas farger.

På den annen side har 777-300ER-ene også tilgjengelig på kort varsel. De har lavere driftskostnader og er lettere å fylle samtidig som de har tilgang til flere flyplasser enn A380-ene. Lufthansa vil etter hvert fly Boeing 777 uansett.