Flyselskap

IATA samlet i Doha, Qatar: Stort fokus rettet mot SAS

Stort fokus mot SAS
Pressefoto: 📷 SAS (C)

Hele ledelsen i bransjeorganisasjonen IATA er denne uken samlet i Doha, Qatar. Flyselskapet SAS får unødig mye publisitet på grunn av selskapets økonomiske situasjon. SAS har lagt frem en spareplan som heter SAS Forward, hvor selskapet skal spare inntil MRD 7,5 SEK i de kommende årene. Det rettes stort fokus mot SAS.

Rekonstruksjonen av SAS vil koste. Eksisterende aksjonærer vil sitte igjen med eiendeler mellom 0-3% av selskapets totale-kapital. Den svenske regjeringen har gått med på å konvertere utestående gjeld til aksjer. Den danske regjeringen har i tillegg til dette sagt at selskapet vil skyte inn ytterligere friske kontanter. Den norske regjeringen solgte seg ut under Solberg-regjeringen og fikk tilbake ca. MNOK 600.

Nå herjer foreløpig en streik i selskapet: Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) tar ut ytterligere 39 flyteknikere i streik fra lørdag, melder TV 2. Det er senere meldt at NHO varsler lock-out i saken.

SAS kvartalsrapport SAS fortsetter ramp-up
Pressefoto: SAS 📷 (C)

Stort fokus mot SAS – SAS Pilotene får skylden?

For å gjøre streikekabalen komplett, har i tillegg over 800 SAS-piloter varslet at de vil gå ut i streik fra og med 29. juni, dersom de ikke blir enige med ledelsen.

Kjernen i konflikten er opprettelsen av to bemanningsselskap. Da pandemien rammet, mistet rundt 560 piloter jobben. Samtidig ble datterselskapene SAS Link og SAS Connect opprettet.

Disse skal overta fly og fylles med nye piloter. SAS-pilotene sier selskapet forsøker å omgå sine forpliktelser til å hente de oppsagte pilotene tilbake igjen. SAS avviser dette, og mener selskapet forholder seg til alle inngåtte avtaler.

Pilotene mener strukturen bryter med hele den skandinaviske arbeidsmarkedsmodellen. Forhandlingene mellom SAS Pilot Group – som er en sammenslutning av pilotforeningene i de tre landene – og SAS brøt sammen i slutten av mars.

SAS fortsetter ramp-up
📷 SAS (C). SAS

 

To nye selskaper i SAS

  • SAS Connect: Et datterselskap etablert i 2017 som SAS Ireland, med fly registrert i Irland og mannskap i London og spanske Malaga. Gjenoppstår fra nyttår som SAS Connect med Airbus A320neo-fly og mannskap i København, og senere på året antagelig også i Oslo og Stockholm. All ny vekst med «vanlige» SAS-fly skal skje i dette selskapet neste år.
  • SAS Link: Et nytt datterselskap fra første halvår 2022 med nye og mindre jetfly av typen Embraer E195 og mannskap stasjonert i København. Skal fly på ruter med tynnere trafikkgrunnlag, etter hvert som SAS kvitter seg med de minste flyene i Boeing 737-familien.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

%d bloggere liker dette: