Norse Atlantic Airways er flyselskapet som startet sin virksomhet i juni 2022 med ruter fra Oslo til USA. For alle praktiske formål kopierer flyselskapet i stor grad det Norwegian gjorde før flyselskapet la ned langdistanseflyvninger mens de var på randen av konkurs. Norse Atlantic kansellerer mange vinterflyvninger.
Forretningsmodellen for langdistanse og ultralavprisselskaper er notorisk ulønnsom, først og fremst på grunn av sesongvariasjonene i langdistanse etterspørselen. Det er en lekse som Norse Atlantic ser ut til å lære av for øyeblikket. Selskapet fikk nylig godkjent nødvendige lisenser for å fly fra United Kingdom til USA.
Norse Atlantic kansellerer mange vinterflyvninger
Norse Atlantic har akkurat kansellert hundrevis av flyvninger fra ruteplanen, inkludert flyvninger til Los Angeles like etter lanseringen. Nærmere bestemt, for vinterplanen (til mars 2023), har Norse Atlantic:
- Kansellert rute fra Berlin (BER) til Los Angeles (LAX). Denne skulle ha fløyet 3x ukentlig.
- Kansellert rute fra Oslo (OSL) til Los Angeles (LAX).Denne skulle ha fløyet 3x ukentlig.
- Redusert tilbud fra Oslo (OSL) til New York (JFK) fra 7x ukentlig til 3x ukentlig
- Redusert tilbud fra Oslo (OSL) til Fort Lauderdale (FLL) fra 3x ukentlig til 2x ukentlig
Hvilke ruter vil Norse Atlantic operere denne vinteren? I tillegg til de to rutene ovenfor som fortsatt er i drift, planlegger flyselskapet for øyeblikket å operere:
- Oslo (OSL) til London (LGW) ruten 7x ukentlig.
- London (LGW) til New York (JFK) ruten 7 ganger ukentlig.
- Berlin (BER) til New York (JFK) ruten 3 ganger ukentlig.
- Berlin (BER) til Fort Lauderdale (FLL) ruten 3 ganger ukentlig.
Er Norse Atlantics forretningsmodell bærekraftig?
Langdistanse ultralavprisselskaper er flotte for konkurranse, og jeg ønsker at de skal lykkes. Det kan imidlertid ikke benektes at historisk sett har forretningsmodellen ganske enkelt ikke fungert. Norse Atlantic replikerer virkelig Norwegians forretningsmodell her, ned til det faktum at Norse Atlantic flyr tidligere norske Boeing 787.
Flyselskapet leid (leaset) Boeing 787 på mye bedre vilkår enn Norwegian, så det hjelper på kostnadsstrukturen
Norse Atlantic-ledelsen har vært veldig tydelig på at flyselskapet har luksusen av å parkere fly når etterspørselen ikke er der, selv om det bare fungerer så lenge
Vintersesongen er historisk sett mer utfordrende for industrien og står i år overfor den ekstra byrden av høye drivstoffpriser, økende inflasjon i markedene vi opererer og usikkerhet i den generelle etterspørselen. Norse Atlantic vil fortsette å evaluere vinter 2022-ruter i tråd med etterspørsel og lønnsomhet.
Bjørn Tore Larsen, CEO Norse Atlantic Airways.
Selv om flyselskapet har en god kontantbeholdning, kommer du bare så langt når du har fly-leasing, og passasjerenes etterspørsel rett og slett ikke er der om vinteren.
For den saks skyld var ikke Norse Atlantics kabinfaktor i august akkurat fantastisk. Flyselskapet hadde en gjennomsnittlig kabinfaktor på 69 % – det er betydelig under bransjegjennomsnittet for en sommer med enestående fritidsetterspørsel, men igjen, Norse Atlantic er også et flyselskap, så det tar tid å få ordet.
Kilde: Ishrion Aviation
Håper de får det til. Fløy med de til London og det er langt mer behagelig med 787 enn 737. Problemet nå er inflasjon og at pengene får til alt annet enn reise som er kjedelig. Kanskje satser på Gran Canaria i vinter?