Widerøe frykter en tøff høst og vinter. September satte ny passasjerrekord med 310.000 passasjerer. Dette slår forrige rekord fra mai med 308.000 passasjerer. Markedsutsiktene er likevel langt svakere enn forventet.
Mens resten av Europa ser prisøkninger på flybilletter på opp til 10%, går det norske markedet i motsatt retning. Stor overkapasitet på norsk innlandsmarked gir økt prispress og redusert lønnsomhet. Dette kombinert med dempet generell etterspørsel etter flyreiser som følge av renteøkninger, økte energipriser og høy inflasjon gjør at Widerøe forventer et tøft marked fremover.
Som følge av bleke markedsutsikter tilpasser Widerøe kapasiteten og har allerede kuttet produksjon for vinteren tilsvarende ett fly fra og med oktober. Det forventes lavere etterspørsel og fortsatt høye drivstoffpriser utover høsten og gjennom vinteren.
Vi er ikke fornøyde med det vi ser i markedet fremover. Nedkjølingen i norsk økonomi er svært effektiv og ikke overraskende får dette også effekt på etterspørselen etter flyreiser. Det er spesielt blant ferie- og fritidsreisende vi har sett stor vekst etter pandemien. Når ser vi nedkjøling både blant ferie- og fritidsreisende samt tradisjonelle forretningsreisende. Vedvarende høy drivstoffpris og gjeninnføringen av Flypassasjeravgiften har økt kostnadene betydelig for flyselskapene, men i motsetning til resten av Europa gjør stor overkapasitet og tøff priskonkurranse på det norske innenlandsmarkedet det umulig å sende denne regningen videre til norske passasjerer.
Christian Skaug, Kommersiell Direktør i Widerøe.
Passasjerrekord hos Widerøe
September kommer heldigvis også med gode nyheter. Samarbeidsavtalen med Norwegian er ferdigstilt og vi vil være klare på norsk innenriks allerede fra 25. oktober. Samarbeidet med Norwegian betyr at alle innenlands strekninger hos Norwegian kan kombineres med alle strekninger i Widerøe fra denne datoen. Videre jobbes det med at vi raskest mulig, og i løpet av høsten, også får knyttet oss til Norwegians utenlandsruter. Foreløpig kan kombinasjonsreiser med Widerøe og Norwegian kun bestilles på Widerøes plattformer.
– Dette er strålende nyheter for alle de som er avhengige av fly for å kunne leve og bo i Distrikts-Norge, sier Konsernsjef Stein Nilsen i Widerøe. Våre kunder får over natten langt flere alternativer når de skal reise rundt om i Norge, og snart vil dette også gjelde Norwegians mange utenlandsdestinasjoner, avslutter han.