Flyselskap

SAS opprettholder det opprinnelige servicekonseptet i SAS Plus

opprinnelige servicekonseptet i SAS Plus

I begynnelsen av september satte SAS i gang en test av nytt servicekonsept med redusert servering i Plus-klassen. Kundene bifalt imidlertid ikke tiltaket, og flyselskapet har derfor droppet det igjen. SAS opprettholder det opprinnelige servicekonseptet i SAS Plus.

I begynnelsen av september startet SAS en test av et nytt service-konseptet, som skulle innebÊre en begrenset mulighet til Ä fÄ mat og drikke hos SAS Plus. Det var en test pÄ utvalgte norske innenriks ruter med en flytid pÄ typisk opptil én time. Dette skrev det nettstedet flysmart24.no 9. september 2022. Flere av kundene har imidlertid uttrykt misnÞye med det nye konseptet, og SAS har nÄ lyttet til kundene.

Flyselskapet har derfor i begynnelsen av oktober valgt Ä droppe testen, som ellers skulle pÄgÄ til slutten av oktober. Det skrev samme media 3. oktober. Det testede servicekonseptet gjorde at kundene i SAS Plus kun hadde mulighet til Ä velge én drink og én mÄltid/matvare. Det originale servicekonseptet gjÞr at kundene i praksis kan velge hva de vil av snacks, mat og drikke.

Ville sikre service til alle Plus-kunder

SAS har fra starten understreket at det var en test og at konseptet ville bli evaluert mot slutten av testperioden. Selskapet har derfor kontinuerlig lyttet til kundene og stoppet derfor testen flere uker fĂžr planlagt. SAS Plus-kunder vil dermed fortsatt dra nytte av det opprinnelige service-konseptet.

Ja, vi har valgt Ä gÄ tilbake til det opprinnelige service-konseptet i SAS Plus etter en periode med testing pÄ utvalgte flyvninger under én time i Norge.

Tonje Sund, pressesjef for SAS i Norge, til flysmart24.no.

Hun forteller at tilbakemeldingene fra kundene ikke var til Ä ta feil av, og at flyselskapet naturligvis lytter til dem. SAS forklarte at Ärsaken til testkonseptet var at Plus-klassen pÄ enkelte populÊre flyvninger er ganske stor. Og for Ä sikre at alle passasjerer ble betjent og at kabinpersonalet hadde nok tid til alle oppgaver, Þnsket SAS Ä teste ut et enklere konsept.

opprinnelige servicekonseptet i SAS Plus

«Testkonsept gjorde SAS mindre attraktivt»

En av kundene som protesterte pÄ testen pÄ SAS Plus var Tor W. Andreassen, som er professor ved Norges HandelshÞyskole. Han uttalte fÞlgende til flysmart24.no ved starten av testen:

SAS fjerner nÄ et annet service-tilbud som skiller dem fra Norwegian og Flyr. Snart er den eneste forskjellen EuroBonus og fargen pÄ flyene. Slutteffekten er at sÄ smÄ kostnadsbesparelser bringer SAS inn i en dÞdsspiral, ettersom de gradvis ikke blir mer attraktive enn konkurrentene.

Tor W. Andreassen trodde ikke at det Ă„ nekte en ekstra sjokolade til SAS Plus-kundene ville redde SAS, men at kundene i stedet ville melde seg ut av denne klassen. SAS sin beslutning om Ă„ droppe testen har derfor vakt glede hos den hyppige SAS Plus-reisende fra Norge.

SAS Plus er mellomklassen i det skandinaviske flyselskapet, som ogsÄ tilbyr kundene billetter til SAS Business og SAS Go hvor sistnevnte er kjent som den klassiske Þkonomiklassen.

7 comments

  1. Ja de opretholde vel alt som de pleier . Skal snart pÄ ferie og har bevist valgt bort sas

  2. Spiller ingen rolle hvor mye penger de taper, skattebetalerne i Sverige og Danmark dekker tapet.
    Blir vel litt vÊrre fremover nÄr Sverige bakker ut.

Comments are closed.