Flyselskap

SAS opprettholder det opprinnelige servicekonseptet i SAS Plus

opprinnelige servicekonseptet i SAS Plus

I begynnelsen av september satte SAS i gang en test av nytt servicekonsept med redusert servering i Plus-klassen. Kundene bifalt imidlertid ikke tiltaket, og flyselskapet har derfor droppet det igjen. SAS opprettholder det opprinnelige servicekonseptet i SAS Plus.

I begynnelsen av september startet SAS en test av et nytt service-konseptet, som skulle innebære en begrenset mulighet til å få mat og drikke hos SAS Plus. Det var en test på utvalgte norske innenriks ruter med en flytid på typisk opptil én time. Dette skrev det nettstedet flysmart24.no 9. september 2022. Flere av kundene har imidlertid uttrykt misnøye med det nye konseptet, og SAS har nå lyttet til kundene.

Flyselskapet har derfor i begynnelsen av oktober valgt å droppe testen, som ellers skulle pågå til slutten av oktober. Det skrev samme media 3. oktober. Det testede servicekonseptet gjorde at kundene i SAS Plus kun hadde mulighet til å velge én drink og én måltid/matvare. Det originale servicekonseptet gjør at kundene i praksis kan velge hva de vil av snacks, mat og drikke.

Ville sikre service til alle Plus-kunder

SAS har fra starten understreket at det var en test og at konseptet ville bli evaluert mot slutten av testperioden. Selskapet har derfor kontinuerlig lyttet til kundene og stoppet derfor testen flere uker før planlagt. SAS Plus-kunder vil dermed fortsatt dra nytte av det opprinnelige service-konseptet.

Ja, vi har valgt å gå tilbake til det opprinnelige service-konseptet i SAS Plus etter en periode med testing på utvalgte flyvninger under én time i Norge.

Tonje Sund, pressesjef for SAS i Norge, til flysmart24.no.

Hun forteller at tilbakemeldingene fra kundene ikke var til å ta feil av, og at flyselskapet naturligvis lytter til dem. SAS forklarte at årsaken til testkonseptet var at Plus-klassen på enkelte populære flyvninger er ganske stor. Og for å sikre at alle passasjerer ble betjent og at kabinpersonalet hadde nok tid til alle oppgaver, ønsket SAS å teste ut et enklere konsept.

opprinnelige servicekonseptet i SAS Plus

“Testkonsept gjorde SAS mindre attraktivt”

En av kundene som protesterte på testen på SAS Plus var Tor W. Andreassen, som er professor ved Norges Handelshøyskole. Han uttalte følgende til flysmart24.no ved starten av testen:

SAS fjerner nå et annet service-tilbud som skiller dem fra Norwegian og Flyr. Snart er den eneste forskjellen EuroBonus og fargen på flyene. Slutteffekten er at så små kostnadsbesparelser bringer SAS inn i en dødsspiral, ettersom de gradvis ikke blir mer attraktive enn konkurrentene.

Tor W. Andreassen trodde ikke at det å nekte en ekstra sjokolade til SAS Plus-kundene ville redde SAS, men at kundene i stedet ville melde seg ut av denne klassen. SAS sin beslutning om å droppe testen har derfor vakt glede hos den hyppige SAS Plus-reisende fra Norge.

SAS Plus er mellomklassen i det skandinaviske flyselskapet, som også tilbyr kundene billetter til SAS Business og SAS Go hvor sistnevnte er kjent som den klassiske økonomiklassen.

7 comments

  1. Ja de opretholde vel alt som de pleier . Skal snart på ferie og har bevist valgt bort sas

  2. Spiller ingen rolle hvor mye penger de taper, skattebetalerne i Sverige og Danmark dekker tapet.
    Blir vel litt værre fremover når Sverige bakker ut.

Comments are closed.