I løpet av de neste par årene vil Asiana Airlines fusjonere med Korean Air. Det er en stor konsolidering som vil resultere i at Sør-Koreas nest største og største flyselskap slår seg sammen for å bli ett flyselskap – Korean Air, og Asiana forlater Star Alliance.
Selvfølgelig er det mangeårige Asiana Airlines medlem av Star Alliance, mens Korean Air er medlem av SkyTeam. Siden Korean Air vil være det eneste flyselskapet som kommer ut av fusjonen, vil Star Alliance miste et medlem. Det vil være en stor seier for SkyTeam med singelen, megastørrelse Korean Air, men et tap for Star Alliance.
Med Asianas exit vil det være 25 flyselskaper igjen i Star Alliance. Det er fortsatt nesten dobbelt så mange flyselskap enn hos konkurrentene Oneworld og SkyTeam.
Som Star Alliance-medlem (SAS Eurobonus) har jeg begynt å tenke gjennom hvem som kunne erstatte Asiana. Alliansen har allerede en stor asiatisk tilstedeværelse med Air China, ANA, EVA air, Singapore Airlines og Thai Airways. Men hvis alliansen skulle velge å ta opp et nytt medlem for å erstatte Asiana, her er noen få jeg vil se vurdert.
Om Asiana Airlines
Asiana Airlines ble grunnlagt i 1988 og har holdt 5 stjerner hos Skytrax siden 2007. Flyselskapet har sitt hovedkontor i Seoul, Sør-Korea. Selskapet flyr 74 internasjonale passasjer ruter til 62 destinasjoner i 21 land og 22 fraktruter. Asiana Airlines lanserte nylig Airbus A350-ruter med forbindelse til Fukuoka, Hanoi, San Francisco og London for å gi den ultimate reiseopplevelsen.
Asiana forlater Star Alliance – hvem kan fylle «tomrommet»
Etihad Airways
Mens både Turkish Airlines og Egyptair har et omfattende rutenett i Midtøsten, ville Etihad basert i De forente arabiske emirater, åpne Star Alliance-nettverket for flyselskapets 67 internasjonale destinasjoner ved å bli med i Star Alliance.
Doha-baserte Qatar Airways, en konkurrent til Etihad, er allerede medlem av Oneworld. Oneworld-medlemmer kan bestille Q Suite ved å bruke Oneworld poeng. Hvis du klarer å finne bonus-seter, kan du bestille en flyreise fra Oslo til Dohas Hamad internasjonale lufthavn (DOH) for bare 60 000 poeng / Avios.
Emirates
Flyselskapet etablerte nylig partnerskap med United og Air Canada. Mens disse partnerskapene bare har kommet med interline-avtaler foreløpig. Man kan regne med at gjensidige award muligheter sannsynligvis vil bli annonsert i løpet av de kommende månedene. Etter min mening vil et Emirates-medlemskap i Star Alliance forenkle disse partnerskapene, noe som gjør det lettere for kundene å kjenne fordelene deres basert på statusnivået deres.
Emirates driver en stor flåte på 250 widebody-fly, og flyr til over 150 internasjonale destinasjoner. Det beste ved et medlemskap fra Emirates, ville være å legge til 30+ Emirates Business-class-lounger til Star Alliance Gold-lounge porteføljen.
Ingen garantier
Så selv om det ikke er noen garanti for at et erstatningsflyselskap vil bli med i Star Alliance, kan vi diskutere noen av flyselskapene som ennå ikke er en del av en større allianse, og hva deres tilslutning til Star Alliance vil bety for reisende.
Selv om Asiana vil forlate Star Alliance, er det ingen offentlig plan om å legge til et annet flyselskap til alliansen. Likevel, rundt om i verden, er det flere kandidater for Star Alliance.
Selv om det er usannsynlig at Etihad eller Emirates kan være overbevist om at det vil være i deres interesse å bli med i Star Alliance, har alle de oppførte selskapene allerede minst ett partnerskap med en Star Alliance-operatør.
Kilder: thepointsguy / star alliance
Nå har jeg fulgt med lenge og det er svært lite som skrives om Flying Blue og KLM AF.