Flyr og et europeisk flyselskap har signert en «LOI» Letter of intent om wet- lease av ett fly, og er i diskusjoner om ytterligere et fly. Avtalen vil generere positiv kontantstrøm for Flyr og er for en periode på 9 måneder, starter i februar.
Denne wet lease-avtalen gir en overbevisende mulighet til å generere positiv kontantstrøm fra fly som vi ikke planla å utnytte fullt ut i kommende vinter sesong. Avtalen styrker Flyrs finansielle stilling som vi fortsetter å rulle ut vår oppdaterte strategi.
Brede Huser, CFO hos Flyr.
Flyr følger aktivt disse mulighetene i markedet gjennom vinteren, både for å generere positiv kontantstrøm fra fly som ikke er benyttet og, for å kunne hente permitterte ansatte tilbake så snart som mulig.
LOI – Letter of intent
Intensjonsavtaler benyttes gjerne der man ikke har forhandlet ferdig vilkårene i den endelige avtalen. Partene ønsker å klarlegge noen premisser eller forutsetninger for forhandlingene. Et annet tilfelle er der det er mer uklart om man i det hele tatt vil inngå en endelig avtale, men at partene vil vurdere dette nærmere.
Noen avtaler inneholder betingelser for at en inngått avtale skal gjennomføres. Det kan for eksempel tenkes at en part først skal gjøre nærmere undersøkelser av de forholdene avtalen gjelder eller av den andre parten. Så lenge rettighetene og forpliktelsene er fastlagt, vil man ikke ha med en intensjonsavtale å gjøre.
Wetlease med europeisk flyselskap
Wetlease er et leiearrangement hvor et flyselskap leier ut et fly med full-besetning til et annet flyselskap og besørger vedlikehold og forsikring. Leietaker betaler for den tiden flyet benyttes og holder drivstoff, betaler landingsavgifter, skatter og andre utgifter forbundet med driften. Flyet bruker leietakers flight number. En wetlease varer vanligvis fra en til 14 måneder. Ved lengre leieforhold blir flyet vanligvis malt som leietakers øvrige fly og utad fremtrer det som leietakers eget. Bakketjenester blir vanligvis utført av leietaker.
Ofte bruker leietaker sin egen kabinbesetning og i slike tilfeller er leieforholdet en «Damp lease».
Kilde: Wikipedia
Flyr er reddet og flyr nå videre. Flyr skal nå også inn i charter markedet som Norwegian er. Første blir fra Stockholm og Göteborg til skinasjoner. Spennende fremtid. Flyr skal også gjennom vinteren bygge opp stabil økonomi gjennom flere emisjoner som er planlagt for å kunne satse på fremtiden
https://canariavisen.no/passasjerene-kan-puste-lettet-ut-forelopig/09.11-13:11?fbclid=IwAR0uyvpJytEWXWbZHKaY9TVwMeVvMWhgx0x4gm82-SIwjU10q4VESsEQkYI