Flyselskap

Flyr og Vueling samarbeider om salg av flybilletter

Flyr og Veuling
Foto: Matteo Generoso Vueling, Facebook.

Flyr og Vueling det spanske lavprisflyselskapet har startet samarbeid om salg av flybilletter gjennom bransjeplattformen Dohop. Dette åpner for enkel bestilling av flybilletter til enda flere reisemål i Europa, i tillegg til Midtøsten og til Nord-Afrika.

Flyr vil gjennom samarbeidet tilby sine gjester muligheten til å fly videre med Vueling til en rekke reisemål i Europa, Midtøsten og Nord-Afrika. Det er for eksempel mulig å bestille en reise fra Oslo til Malaga med Flyr og deretter fortsette med Vueling til en rekke spennende destinasjoner i Midtøsten og Nord-Afrika.

Partnerskapet er drevet av reiseteknologileverandøren Dohop. Selskapets API-basert teknologi gjør det mulig for flyselskaper å bygge partnerskap og gi bedre reisetilbud til sine passasjerer.

Flyr og Vueling med støtte fra av dohop

Samarbeidet med Vueling og Dohop gjør at vi nå kan tilby våre trofaste og nye gjester et bredere utvalg av internasjonale reisemål.

Thomas Ramdahl, kommersiell direktør i Flyr.

– Vueling fortsetter gjennom partnerskapet med Flyr å investere i interlining-teknologien. Våre kunder vil dra nytte av et enda bedre tilbud og et utvidet nettverk gjennom en enkel brukeropplevelse, sier Jesús Monzó, distribusjons- og alliansesjef i Vueling.

-Vi er begeistret for å bringe sammen to av de mest fremtidsrettede flyselskapene i Europa, som nå utvikler partnerskap til fordel for kundene sine, sier Sarah Hanan, kommersiell direktør i Dohop.

Om Dohop – samarbeid om salg

Dohop er et islandsk teknologiselskap med base i Reykjavík, Island. Selskapet ble grunnlagt i 2004 som en reisesøkemotor for å samle og koble sammen lavprisfly selskap. I 2005 lanserte Dohop verdens første ruteplanlegger for lavprisflyselskaper og utvidet den senere til å omfatte alle ruteflyvninger over hele verden, som utgjør 660 flyselskaper.

Dohop er først og fremst en long tail aggregeringsagent som ikke selger direkte til forbrukeren, men henviser brukeren til flyselskapets bookingmotorer. Dohops inntekter kommer fra betal per klikk-annonsering og fra salg av spesialiserte søkemotorer til flyselskaper og flyplasser. Selskapet driver også en analyseavdeling som tilbyr rutenettverksanalyse og optimaliseringsforslag til flyselskaper og flyplasser.

I 2006 vant selskapet Travelmole Web Awards i kategorien for beste teknologiside. I 2007 kåret  Times Magazines nettstedet til en av de 100 beste reisesider.