Hva er biodrivstoff (SAF)?
- SAF står for Sustainable Aviation Fuel, som betyr bærekraftig luftfartsdrivstoff
- Ved å bruke SAF reduseres CO₂-utslippene
- SAF kan blant annet lages av fornybare materialer
- Det kan blandes direkte inn i fossilt flydrivstoff og krever ikke tilpasninger hverken i flymotorer eller distribusjonssystem
- Foreløpig begrenses er innblandingen til maksimalt 50 prosent
- I 2014 gjennomførte Norwegian og SAS de første flygingene i Norge med biodrivstoff på tanken
- Norge satt fra 2020 krav om 0,5 prosent avansert biodrivstoff som andel av alt flydrivstoff som omsettes i landet, og ble dermed først i verden med et omsetningskrav for biodrivstoff for luftfarten
- Norge stiller krav om at drivstoffet skal være såkalt avansert, som betyr at biodrivstoffet lages av avfall og rester, og ikke bruker mat- eller fôrvekster
- Stortinget har vedtatt en målsetting om at 30 prosent av flydrivstoffet som omsettes i Norge i 2030 skal være basert på bio
- Avinor anslår at prisen er 2 til 4 ganger høyere enn fossilt drivstoff
- Sterkt økende etterspørsel etter biofuel på verdensbasis gir bekymringer for at det kan føre til avskoging og ytterligere ødeleggelser av regnskog
Hva er SAF?
SAF er et flytende drivstoff som i dag brukes i kommersiell luftfart som reduserer CO2-utslipp med opptil 80 %. Det kan produseres fra en rekke kilder (råstoff) inkludert spillolje og fett, grønt og kommunalt avfall og ikke-matvekster.
Det kan også produseres syntetisk via en prosess som fanger karbon direkte fra luften. Det er «bærekraftig» fordi råstoffet ikke konkurrerer med matvekster eller vannforsyninger, eller er ansvarlig for skogforringelse. Mens fossilt brensel øker det totale nivået av CO2 ved å slippe ut karbon som tidligere har vært innelåst. Resirkulerer SAF CO2 som har blitt absorbert av biomassen brukt i råstoffet i løpet av dets levetid.
Syv produksjonsveier for biodrivstoff er sertifisert for å produsere SAF, som yter operasjonelt tilsvarende nivåer som Jet A1-drivstoff. Designet er disse SAF-ene drop-in-løsninger, som kan blandes direkte inn i eksisterende drivstoffinfrastruktur på flyplasser og er fullt kompatible med moderne fly.