Flyselskap

Air Europa oppfordrer kunder til å sperre kredittkort etter cyberangrep

cyberangrep
Air-Europa har vært utsatt for cyberangrep. Foto: Air Europa.

Det spanske flyselskapet Air Europa har nylig blitt utsatt for et alvorlig cyberangrep som har fått selskapet til å reagere raskt. Angrepet har påvirket betalingstjenesten på deres nettsider. Flyselskapet rykket hurtig ut om at kunders betalingsinformasjon kunne ha blitt kompromittert. Dette inkluderer kortnummer, utløpsdato og CVV-koder.

Air Europa har allerede startet prosessen med å kontakte potensielt berørte kunder via e-post for å informere dem om situasjonen. Som en forholdsregel oppfordrer selskapet nå sine kunder til å umiddelbart sperre sine kredittkort for å forhindre eventuell misbruk av de stjålne data.

På nåværende tidspunkt har Air Europa ikke delt detaljer om hvor mange kunder som kan ha blitt påvirket av dette angrepet. Eller omfanget av de potensielle økonomiske konsekvensene for både selskapet og de berørte kundene forblir usikkert. Det er viktig å merke seg at selskapet har uttalt at det ikke foreligger bevis for at de stjålne dataene allerede har blitt brukt til svindel.

Selskapet uttrykte sin bekymring for kundenes sikkerhet og personvern og forsikring. Ingenting tyder på at annen informasjon har blitt kompromittert som en del av dette angrepet.

 

Foto: Air Europa.

Cyberangrep – ikke noe nytt

Air Europa sin historie som strekker seg tilbake til 1986. Selskapet ble i 2023 solgt til International Airlines Group, som også eier British Airways. Dette angrepet markerer en trussel som mange selskaper i dagens digitaliserte verden står overfor. Og understreker viktigheten av robuste sikkerhetstiltak for å beskytte kundenes data.

Selskapet har lovet å samarbeide med myndighetene og eksperter for å håndtere situasjonen. De vil også sørge for at lignende angrep unngås i fremtiden. Air Europa oppfordrer også kundene til å være oppmerksomme på eventuelle mistenkelige transaksjoner på kredittkortene sine og å rapportere dem umiddelbart.

Denne hendelsen kaster lys over de økende truslene som selskaper, uavhengig av bransje, står overfor i en tid preget av økende digitalisering. Og understreker nødvendigheten av å opprettholde høy datasikkerhet og beskytte personvernet til kunder i en stadig mer digital verden.